• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
شماره شماره دو -پیاپی 2
شماره شماره یک -پیاپی 1
پهلوان‏نژاد, محمدرضا, علی‏نژاد, بتول. (1391). بلاغت مقابله‏ای و بررسی فرا‏گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب. پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1(شماره یک -پیاپی 1), 79-100.
محمدرضا پهلوان‏نژاد; بتول علی‏نژاد. "بلاغت مقابله‏ای و بررسی فرا‏گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب". پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1, شماره یک -پیاپی 1, 1391, 79-100.
پهلوان‏نژاد, محمدرضا, علی‏نژاد, بتول. (1391). 'بلاغت مقابله‏ای و بررسی فرا‏گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب', پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1(شماره یک -پیاپی 1), pp. 79-100.
پهلوان‏نژاد, محمدرضا, علی‏نژاد, بتول. بلاغت مقابله‏ای و بررسی فرا‏گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب. پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1391; 1(شماره یک -پیاپی 1): 79-100.

بلاغت مقابله‏ای و بررسی فرا‏گفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب

مقاله 6، دوره 1، شماره یک -پیاپی 1، پاییز و زمستان 1391، صفحه 79-100  XML اصل مقاله (830 K)
نویسندگان
محمدرضا پهلوان‏نژاد1؛ بتول علی‏نژاد2
1دانشیاردانشگاه فردوسی مشهد
2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
تاریخ دریافت: 25 خرداد 1391،  تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1391،  تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1391 
چکیده
بررسی­های گوناگون در زمینه­ی مهارت­ نوشتن در زبان دوم نشانگر ضعف زبان­آموزان دراین مهارت است. زبان­آموزان با وجود دانستن دستور و لغات از نوشتن انواع مختلف متون عاجز هستند. بررسی در زمینه­ی بلاغت مقابله­ای می­تواند به زبان­آموزان و مدرسان زبان دوم برای حل این مشکل اساسی کمک کند. همچنین فراگفتمان که از اصول و الگوهای بلاغی به‏شمار می­رود و سبک­های بلاغی نویسنده را نشان می­دهد، نقش مهمی در پیشرفت و بهبود مهارت نوشتن ایفا می­کند. این تحقیق سعی دارد با استفاده از مدل هایلند(2004)، به بررسی نوع و بسامد فراگفتمان در 80 انشای توصیفی نوشته شده توسط فارسی­زبانان و فارسی­آموزان عرب بپردازد و مشخص کند که هر گروه، از کدام نوع گفتمان با چه بسامدی استفاده می­کند. نتایج حاصل نشان داد که این دو گروه در انشاهای توصیفی خود از همه­ی انواع فراگفتمان­های تبادلی و تعاملی(به جز نقش­نماهای درون­متنی) استفاده کرده­اند. فارسی­زبانان به ترتیب از گذاره‏ها، نقش­نماهای نگرشی، معناهای رمزگونه، تقویت­کننده­ها و خودبیانی­ها بیشترین استفاده را کرده­اند و این در حالی است که گذاره­ها، تقویت­کننده­ها، نقش­نماهای نگرشی، خودبیانی­ها و معناهای­ رمزگونه به ترتیب بیشترین کاربرد را در انشاهای توصیفی فارسی­آموزان عرب دارند. همچنین نتایج حاصل، حاکی از آن است که تنوع انواع مختلف فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی­زبانان بیشتر است. از این رو، انشاهای توصیفی آنان منسجم­تر، زیباتر و جذاب­تر است و قابلیت درک و تاثیرگذاری آنان به دلیل استفاده از انواع مختلف فراگفتمان بالاتر است.
کلیدواژه ها
بلاغت مقابله¬ای؛ فراگفتمان؛ گذاره‏ها؛ معناهای رمزگونه؛ فراگفتمان تعاملی
عنوان مقاله [English]
Contrastive Rhetorics and the Study of Metadiscourse in Persian Native Speakers’ and Arab Learners’ Compositions
نویسندگان [English]
Mohammad Reza Pahlevannezhad1؛ Batool Alinezhad2
چکیده [English]
Different studies in writing skill of second language learners show that they are weak in this skill. They know some vocabularies and grammatical rules but are unable to write a different kinds of texts. The study of contrastive rhetorics can help learners and teachers in this area. Moreover, discourse markers that indicate rhetoric styles and principles have an important role in writing skill. This article tries to study the type and frequency of markers in 80 descriptive compositions based on Hyland`s model (2004) in two groups of learners: Persian native speakers and Arab speakers who learn Persian. The result showed that the two groups use different types of markers in their writings. Persian learners respectively use transitions, attitude markers, code glosses, boosters and self mentions more than Arabs. However, the more frequent reccurances in Arabs’ writings are transitions, boosters, attitude markers, self mentions and code glosses respectively. In addition, the results indicate that Persian learners use different variety markers which make their writings more cohesive and attractive.
 
کلیدواژه ها [English]
Contrastive rhetoric, Metadiscourse, ¬Transitions, Code glosses, Interactive metadiscourse
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,136
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,184
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.