پهلواننژاد, محمدرضا, علینژاد, بتول. (1391). بلاغت مقابلهای و بررسی فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب. پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1(شماره یک -پیاپی 1), 79-100.
محمدرضا پهلواننژاد; بتول علینژاد. "بلاغت مقابلهای و بررسی فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب". پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1, شماره یک -پیاپی 1, 1391, 79-100.
پهلواننژاد, محمدرضا, علینژاد, بتول. (1391). 'بلاغت مقابلهای و بررسی فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب', پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1(شماره یک -پیاپی 1), pp. 79-100.
پهلواننژاد, محمدرضا, علینژاد, بتول. بلاغت مقابلهای و بررسی فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب. پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1391; 1(شماره یک -پیاپی 1): 79-100.
بلاغت مقابلهای و بررسی فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب
تاریخ دریافت: 25 خرداد 1391،
تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1391،
تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1391
چکیده
بررسیهای گوناگون در زمینهی مهارت نوشتن در زبان دوم نشانگر ضعف زبانآموزان دراین مهارت است. زبانآموزان با وجود دانستن دستور و لغات از نوشتن انواع مختلف متون عاجز هستند. بررسی در زمینهی بلاغت مقابلهای میتواند به زبانآموزان و مدرسان زبان دوم برای حل این مشکل اساسی کمک کند. همچنین فراگفتمان که از اصول و الگوهای بلاغی بهشمار میرود و سبکهای بلاغی نویسنده را نشان میدهد، نقش مهمی در پیشرفت و بهبود مهارت نوشتن ایفا میکند. این تحقیق سعی دارد با استفاده از مدل هایلند(2004)، به بررسی نوع و بسامد فراگفتمان در 80 انشای توصیفی نوشته شده توسط فارسیزبانان و فارسیآموزان عرب بپردازد و مشخص کند که هر گروه، از کدام نوع گفتمان با چه بسامدی استفاده میکند. نتایج حاصل نشان داد که این دو گروه در انشاهای توصیفی خود از همهی انواع فراگفتمانهای تبادلی و تعاملی(به جز نقشنماهای درونمتنی) استفاده کردهاند. فارسیزبانان به ترتیب از گذارهها، نقشنماهای نگرشی، معناهای رمزگونه، تقویتکنندهها و خودبیانیها بیشترین استفاده را کردهاند و این در حالی است که گذارهها، تقویتکنندهها، نقشنماهای نگرشی، خودبیانیها و معناهای رمزگونه به ترتیب بیشترین کاربرد را در انشاهای توصیفی فارسیآموزان عرب دارند. همچنین نتایج حاصل، حاکی از آن است که تنوع انواع مختلف فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسیزبانان بیشتر است. از این رو، انشاهای توصیفی آنان منسجمتر، زیباتر و جذابتر است و قابلیت درک و تاثیرگذاری آنان به دلیل استفاده از انواع مختلف فراگفتمان بالاتر است.
Contrastive Rhetorics and the Study of Metadiscourse in Persian Native Speakers’ and Arab Learners’ Compositions
نویسندگان [English]
Mohammad Reza Pahlevannezhad1؛ Batool Alinezhad2
چکیده [English]
Different studies in writing skill of second language learners show that they are weak in this skill. They know some vocabularies and grammatical rules but are unable to write a different kinds of texts. The study of contrastive rhetorics can help learners and teachers in this area. Moreover, discourse markers that indicate rhetoric styles and principles have an important role in writing skill. This article tries to study the type and frequency of markers in 80 descriptive compositions based on Hyland`s model (2004) in two groups of learners: Persian native speakers and Arab speakers who learn Persian. The result showed that the two groups use different types of markers in their writings. Persian learners respectively use transitions, attitude markers, code glosses, boosters and self mentions more than Arabs. However, the more frequent reccurances in Arabs’ writings are transitions, boosters, attitude markers, self mentions and code glosses respectively. In addition, the results indicate that Persian learners use different variety markers which make their writings more cohesive and attractive.