• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397)
شماره شماره دو- پیاپی 16
شماره شماره یک- پیاپی 15
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
شاه حسینی, فائقه. (1397). آموزش فعل‌های حرکتی گذرا و ناگذر زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان: رویکردی شناختی در تشخیص گذرایی و مفهوم‌سازی فعل‌های حرکتی. پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 7(شماره دو- پیاپی 16), 129-146. doi: 10.30479/jtpsol.2019.9434.1399
فائقه شاه حسینی. "آموزش فعل‌های حرکتی گذرا و ناگذر زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان: رویکردی شناختی در تشخیص گذرایی و مفهوم‌سازی فعل‌های حرکتی". پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 7, شماره دو- پیاپی 16, 1397, 129-146. doi: 10.30479/jtpsol.2019.9434.1399
شاه حسینی, فائقه. (1397). 'آموزش فعل‌های حرکتی گذرا و ناگذر زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان: رویکردی شناختی در تشخیص گذرایی و مفهوم‌سازی فعل‌های حرکتی', پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 7(شماره دو- پیاپی 16), pp. 129-146. doi: 10.30479/jtpsol.2019.9434.1399
شاه حسینی, فائقه. آموزش فعل‌های حرکتی گذرا و ناگذر زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان: رویکردی شناختی در تشخیص گذرایی و مفهوم‌سازی فعل‌های حرکتی. پژوهش نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1397; 7(شماره دو- پیاپی 16): 129-146. doi: 10.30479/jtpsol.2019.9434.1399

آموزش فعل‌های حرکتی گذرا و ناگذر زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان: رویکردی شناختی در تشخیص گذرایی و مفهوم‌سازی فعل‌های حرکتی

مقاله 8، دوره 7، شماره دو- پیاپی 16، پاییز و زمستان 1397، صفحه 129-146  XML اصل مقاله (964 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2019.9434.1399
نویسنده
فائقه شاه حسینی
مدرس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان- کالج بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران
تاریخ دریافت: 16 مهر 1397،  تاریخ بازنگری: 01 آذر 1397،  تاریخ پذیرش: 17 آذر 1397 
چکیده
مطالعه­ی حاضر به بررسی جملاتی می‌پردازد که در آن­ها از افعال حرکتی استفاده ‌شده است. تشخیص گذرایی برای زبان‌آموزان آنجا اهمیت می‌یابد که باید سازه­ی مفعولی را تشخیص داده و پس از آن حرف نشانه‌ی "را" بگذارند و تشخیص دهند که آیا با ساختی که روبرو هستند قابلیت مجهول‌پذیری دارد یا خیر. از آنجا که زبان‌آموزان شم زبانی فارسی‌زبانان را ندارند، بنابراین گاهی تشخیص گذرایی مسئله‌ای دشوار در تدریس و یادگیری می‌نماید.  همچنین مفهوم‌سازی فعل‌های حرکتی برای زبان‌آموزان دشوار است.  از این رو، در پژوهش حاضر سعی شد، پس از طبقه‌بندی فعل‌های حرکتی، مشخصات گذرایی نیز در کنار آن­ها عاملی برای پیش‌بینی در نظر گرفته شود.  شرکت‌کنندگان در این پژوهش 24 زبان‌آموز سطح پنجم کالج بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که در دو گروه 12 نفری بررسی شدند. گروه اول، به­عنوان گروه آزمون در نظر گرفته شد و بنا بر شناخت و استفاده از مفاهیم نظری تالمی (Talmy, 2000) تحت آموزش قرار گرفتند. در حالی که برای گروه دوم، یا گروه شاهد، آموزش از طریق روش مشخصی انجام نگرفته است.  در نهایت، میزان بررسی کلی مدرس و آزمون کتبی نیز نشان داد که گروه آزمون درک بهتری در تشخیص فعل‌های جدید دارند.
کلیدواژه ها
فعل‌های حرکتی؛ گذرایی؛ آموزش به غیرفارسی‌زبانان
عنوان مقاله [English]
Teaching Persian transitive and intransitive motion verbs to non-native speakers; a cognitive approach in conceptualizing motion verbs
نویسندگان [English]
faeghe Shahhoseini
Lecturer in TUMS international college, Persian Language department
چکیده [English]
The present study seeks the notion of teaching transitivity in motion verbs. Recognition of transitivity is very important issue for language learners. The importance of this structure is related to its use; In one hand, the learners can guess whether they can use object or not, in the other hand, they can decide about using passive structure. While the learners don’t have native speakers’ intuitions, therefore, recognition of transitivity is a difficult issue for them. Therefore, in this research after classification of motion verbs, the passing characteristics should also be considered to be a factor for prediction. Participants in this study were in the fifth level of the International College of Medical Sciences of Tehran University, which were surveyed in two groups of 12 individuals. The first group was considered the test group. after classification of motion verbs, the passing characteristics should also be considered to be a factor for prediction. Participants in this study were the fifth level of the International College of Medical Sciences of Tehran University, which were surveyed in two groups of 12 individuals. The first group was considered the test group.
کلیدواژه ها [English]
motion verbs, Transitivity, teaching Persian to non-native speakers
مراجع

پشتوان، حمیده، حق‌بین، فریده و افراشی، آزیتا. (1394). بازنمود رویدادهای حرکتی در گفتار روایی کودکان فارسی‌زبان در نگرش شناختی. دوماهنامه­ی جستارهای زبانی. ش 3 (پیاپی 24)، صص: 19-40.

حامدی شیروان، زهرا، شریفی، شهلا. (1393). بررسی رده‌شناختی مقوله‌ی «قمر» در ساخت رویدادی افعال حرکتی در زبان فارسی. دوماهنامه­ی جستارهای زبانی. ش 2 (پیاپی 18)، صص: 71- 88.

شاه‌حسینی، فائقه. (1389). پیش‌نمونه­ی ساخت گذرا از منظر معنی‌شناسی شناختی. رساله‌ی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی. تهران: دانشگاه علامه‌ طباطبایی.

شاه‌حسینی، فائقه. (1396). بررسی تطبیقی فعل در زبان‌های فارسی میانه و نو از دیدگاه رده‌شناسی شناختی. رساله‌ی دکتری زبان‌شناسی همگانی. تهران: دانشگاه پیام نور تهران.

شاه‌حسینی، فائقه، روشن، بلقیس، صبوری، نرجس و نجفیان، آرزو. (1396). بررسی گذرایی فعل‌های حرکتی در زبان‌ فارسی. جستارهای زبانی. ۸ (۷) : صص: ۱۱۷-۱۳۶.

مسگرخویی،مریم. (1392).  باز نمود مسیر در افعال حرکتی فارسی .ویژه‌نامه‌ی فرهنگستان، دستور، شماره 9، صص: 74-92.

Choi-Jonin, I., & Sarda, L. (2002) Transitive Motion Verbs in French and in Korean, www.lattice.cnrs.fr/IMG/pdf/CHOI-SARDALouvain2002.pdf

Cifuentes Ferez, P. (2008). Motion in English and Spanish: A Perspective from Cognitive linguistics, Typology and Psycholinguistics, PhD Dissertation, Unitversity de Murcia.

Evans, V. & M. Green )2006). Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Hamedi Shirvan, Z. & Sharifi, Sh. (2014). A Typological Analysis of Satellite in the Event Structure of Motion Verbs in Persian. Language Related Research, Vol. 5, No. 2 (Tome 18), Summer, p. 71-88.

Langacker, R. (2002). Concept, image and symbol. 2nd ed. Berlin New York: Mouton.

Mesgar-Khoyi, M. (2014). The Representation of Path in Persian Motion Verbs. Grammar; the Academy of Persian and Literature. Vol. 9. March, 2014.

Poshtvan, H., Haghbin F., & Afrashi, A. (2015). “Representation of Motion Events in Persian-Speaking Children's Narratives; A Cognitive Approach”. Language Related Research, Vol. 6, No. 3 (Tome 24), July, August & September

Shahhosseini, F. (2010), Prototypical Transitivity in Persian Language based on Cogntive Semantics, AllamehTabatabaei University, Tehran, Iran.

Shahhosseini, F. (2018), The Comparative Study of Persian Language Verbs in Modern and Middle Persian, based on Cognitive Typology, PayameNoor University, Tehran, Iran.

Shahhosseini, F., Belgheis, R., Sabouri, N., & Najafian, A. (2018). Transitivity of Motion Verbs in Persian Language. Language Related Research, Vol. 8, No. 7 (Tome 42), Winter Special 2018.

Talmy, L. (1985). Lexicalization Patterns: Semantic Structure in Lexical Forms. In: T. Shopen (Ed.), Language Typology and Syntactic Description, Vol. 3: Grammatical Categories and Lexicon (pp. 57-149). New York: Cambridge University Press.

Talmy, L. . (1991). Path to realization: A typology of event conflation. Berkeley Linguistic Society 17: 480-519.

Talmy, L. . (2000). Toward a cognitive semantics. 2 Vols. Cambridge, Mass.: MIT-Press.

Taylor, J. (1995). Linguistic Categorization, Prototypes in Linguistic Theory. Oxford: Oxford University Press.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 9
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.