طراحی یک بسته‏ ی الکترونیکی برای بهبود آموزش و سنجش واژگان پایه‏ ی زبان فارسی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی ‏زبانان

چکیده

توسعه‏ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، گامی موثر و مفید در برنامه‏های آموزشی است که توانسته در اهداف، برنامه‏ها و روش‏های آموزشی، تحوّلی چشمگیر ایجاد کند و بدین ‏ترتیب، بر اثربخشی و سرعت آموزش بیافزاید. مقاله‏ی حاضر تلاش نموده با معرفی «نرم‏افزار آموزش و سنجش واژگان پایه‏ی فارسی به غیر فارسی‏زبانان» گامی در راستای تحقق نقش‏آفرینی ‏فناوری در آموزش، خصوصاً آموزش زبان برداشته، به توسعه‏ی حیطه‏ی آموزش از طریق رایانه در کشور کمک نماید. روال ساخت و تکمیل این نرم‏افزار بدین‎ صورت بود که نخست، نسخه‏ی آزمایشی پس از طراحی و تولید در اختیار 20 نفر از زبان‏آموزان دبستان بین‏المللی پسرانه‏ی تهران در سال تحصیلی 92- 93 قرار گرفت. در مرحله‏ی بعد، تعداد 20 نفر از کارشناسانِ نرم‏افزارهای آموزشی، آن را مورد ارزیابی قرار دادند. پس از انجام اصلاحاتِ نسخه‏ی آزمایشی، نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که این نرم‎افزار توانسته در جذب زبان‏آموزان به یادگیری واژگان پایه تا حد زیادی موفق باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Electronic Package to Improve Teaching and Evaluation of Persian Core Vocabulary

نویسندگان [English]

  • Zari Saeidi 1
  • Hosniyeh Sharafinezhad 2
چکیده [English]

The development of the information and communication technology is considered as an effective step that has considerably changed in the educational goals, plans, and teaching procedures and improved educational effectiveness.  Introducing ‘The Software for Assessing and Teaching Core Vocabularies to non-Persian Speakers’, the present study aims to accentuate the role of technology in the educational system, especially in language teaching and to take a step forward in expanding the scope of Computer Assisted Language Learning (CALL). The software test version was given to 20 learners who studied at Tehran International Primary School in 2012-2013. Then, 20 educational software experts evaluated the developed version. Having made the modifications, results indicated that the software had been largely successful in teaching Persian core vocabulary to non-Persian speakers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Core Vocabulary
  • Software
  • non-Persian speakers
ایمن، ل. (1357). فهرست پربسامدترین واژه­های خردسالان (6 تا 13 سال). تهران: کمیته­ی ملی پیکار جهانی با بی­سوادی.

بدره­ای، ف. (1352). واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران. تهران: فرهنگستان زبان ایران.

حیدری، غ. و همکاران (1389). مقایسه­ی تدریس زبان انگلیسی با نرم­افزار آموزشی و شیوه­ی سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان.  فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1389، شماره­ی 1، ص: 104.

رضوی، س. ع. (1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: دانشگاه شهید چمران.

زارعی زوارکی، ا. (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21. تهران: انتشارات علوم و فنون.

سعادت، س. (1377).مبانی کامپیوتر. تهران: مجتمع آموزشی و فنی تهران.

سعادتمند، م. (1381). مطالعه­ی تأثیر آموزش به کمک رایانه (CALL) بر یادگیری انگلیسی سال اول دبیرستان و مقایسه­ی آن با روش سنتی آموزش. رساله­ی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.

علوی ­مقدم، س. ب. (1381). نقد و بررسی مباحث دستوری در کتاب­های زبان فارسی مقطع دبیرستان. رساله‌ی کارشناسی ارشد زبان­شناسی. دانشگاه علامه طباطبایی. 

نعمت­زاده، ش. و همکاران. (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی. تهران: موسسه­ی فرهنگی برهان (انتشارات مدرسه).

وزارت آموزش و پرورش. (1392). پرسشنامه‌ی استاندارد نرم افزارهای آموزشی. تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دفتر تکنولوژی آموزشی.

 

Al-Kahtani, S. A. (2001). Computer-Assisted Language Learning in EFL Instruction at Selected Saudi Arabian Universities: Profiles of Faculty.Unpublished Ph.D. dissertation. Indian University of Pennsylvania.

Almekhlafi, A. (2006). The Effect of Computer-Assisted Language Learning (CALL) on United Arab Emirates EFL School Students’ Achievement and Attitude. Journal of Interactive Learning Research, 17(2): 121-142.

Dela Cal-Fasoni, L. (2001). A Technology to Enhance Teaching and Learning Dicuments: A Hands-on Approach to the Historians Craft Historical Inquiry. California State University.

 McKethan, R. et al. (2001). The Effects of Multimedia Software Instruction and Lecture-Based Instruction on Learning and Teaching Cues of Manipulative Skills on Pre-service Physical Education Teachers. The Physical Educator, 58(1): 2-12.

Saeedi, Z. (2013). Care with Computer Assisted Language Learning. In D. Tafazoli, & S. Chirimbu (Eds.), Language and technology. Tehran: Khate Sefid Press.

Steffen, J. & Hansen., G. (1987). Effect of Computer-assisted Instruction on Development of Cognitive and Psychomotor Learning in Bowling. Journal of Teaching in Physical Education, 6: 183-191.

 

 

منابعی برای مطالعه‏ی بیشتر:

اسلامی، ع. (1381). چندرسانه­ای، نرم افزارها، ساخت و منابع. تهران: انستیتو ایز ایران.

کی­نژاد، ح. (1384). اصول ساخت نرم­افزارهای چند‌رسانه­ای. تهران: موسسه­ی فرهنگی هنری دیباگران تهران.