رضویان, حسین, فیضی, مریم. (1396). فعلهای پرکاربرد در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسی زبان: تحلیلی بر پایه ی دستور نظام مند نقش گرا. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 6(شماره یک- پیاپی 13), 83-114.
حسین رضویان; مریم فیضی. "فعلهای پرکاربرد در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسی زبان: تحلیلی بر پایه ی دستور نظام مند نقش گرا". پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 6, شماره یک- پیاپی 13, 1396, 83-114.
رضویان, حسین, فیضی, مریم. (1396). 'فعلهای پرکاربرد در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسی زبان: تحلیلی بر پایه ی دستور نظام مند نقش گرا', پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 6(شماره یک- پیاپی 13), pp. 83-114.
رضویان, حسین, فیضی, مریم. فعلهای پرکاربرد در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسی زبان: تحلیلی بر پایه ی دستور نظام مند نقش گرا. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1396; 6(شماره یک- پیاپی 13): 83-114.
فعلهای پرکاربرد در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسی زبان: تحلیلی بر پایه ی دستور نظام مند نقش گرا
2دانش آموخته ی کارشناس ارشد آموزش قارسی به غیرفارسی زبانان
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1396،
تاریخ بازنگری: 01 تیر 1396،
تاریخ پذیرش: 20 تیر 1396
چکیده
پژوهش حاضر براساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی به بررسی کاربرد فعل در نوشتار فارسیآموزان خارجی پرداخته است. جامعهی آماری این پژوهش را فارسیآموزان مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدهد. روش جمعآوری دادهها بهصورت میدانی و با روش نمونهگیری تصادفی است. جمعآوری اطلاعات از طریق آزمون و انشا (نوشتار) صورت گرفته است. دادههای مربوط به درک از طریق آزمونها و دادههای مربوط به تولید از طریق انشا (نوشتار) جمع آوری شدهاند. براساس رویکرد نقشگرا، فرایند در قالب فعل تجلی مییابد. بنابراین ابتدا بهمنظور اطمینان از درک فارسیآموزان از هر نوع فرایند، با در نظر گرفتن مهارتهای زبانی آنها در تمامی سطوح، آزمونهایی تنها در ارتباط با معنی فعل در سه مرحله طراحی و برگزار شد. پس از آن با بررسی فرایندها در انشای این فارسیآموزان این نتیجه حاصل شد که فرایند مادی و رابطهای بیشترین میزان کاربرد را در هر سه سطح نوشتار فارسیآموزان به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این است که فرایندهای مادی و رابطهای حدود 70 درصد فرایندها را شامل میشود.
The Most Frequent Verbs in the Written Production of non-Iranian Learners of Persian: An Analysis Based on Systemic Functional Grammar
نویسندگان [English]
Hossein Razavian1؛ Maryam Feizi2
1----
2--
چکیده [English]
Based on Halliday's systematic functional grammar, this research investigated verb usage in Persian language learners’ written production. The population of this study included learners of Persian language which studied at Persian Language Center of Ferdowsi University. This field study used random sampling for participant selection. Recognition related data were collected through tests and production related data were collected through writing assignments. In the functional approach, the process appears in the form of verb. Thus, to make sure of understanding of each type of process by Persian learners, considering their language skills at all levels, tests which dealt with verb meaning were designed and implemented in three stages. Then, by investigating the processes in the learners’ compositions, it was concluded that material and relational processes were the most common in all three levels of learners’ compositions. The interesting result was that relational and material processes accounted for 70 percent of all processes.
کلیدواژهها [English]
verb, teaching Persian language, writing, non-Persian learners, systemic functional grammar
مراجع
آقایی، ن. )1393(. ساز و کارهای تهیه و تدوین مواد درسی برای فارسی آموزان خارجی در سطح مقدماتی از منظر نظریهی نظام بنیاد هلیدی.پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان. دانشکده علوم انسانی.
بلور، م. و بلور، ت. (1390) . مقدمهای بر روند تحلیل گفتمان انتقادی، ترجمه علی رحیمی و امیرحسین شاه بالا، ویرایش دوم تهران: جنگل.
پهلواننژاد، م. و نجفی، آ. (1387)، اهمیت نقش ارتباطی در جهت تکامل زبانآموزی در کودکان دبستانی، فصلنامهی نوآوریهای آموزشی، دوره (7), شماره (28), صص: 47-74.
صفار مقدم، ا. (1391). زبان فارسی، تهران: شورای گسترش فرهنگ زبان وادبیات فارسی.
ضیاء حسینی، م. (1385). روش تدریس زبان فارسی به فارسیآموزان خارجی، تهران: نشر سخن.
غیاثیان، م. (1379). طبقهبندی نحوی معنایی افعال فارسی، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس زبانشناسی نظری وکاربردی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ص 521.
قبول، ا. (1394). آموزش نوین زبان فارسی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
مشکوهالدینی، م. (1376). سیر زبانشناسی، چاپ دوم، دانشگاه فردوسی مشهد.
ملکزاده، س. (1374). بررسی بافتی فعل در فارسی امروز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی.
میرمالک ثانی، م. (1387). بررسی کتابهای دانشگاهی براساس نظریه نقشگرای نظاممند هلیدی و مقایسه با متون همسان غیردرسی، تهران: سخن سمت.
نجفی، آ. (1388). جستار هایی در نقشگرایی، مشهد: انتشارات قلم.
نعمتزاده،ش.، منصوریزاده،م.، دادرس، م. و دستجردیکاظمی، م. (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی، تهران: مدرسه.
Bassano, D. (2000), early development of nouns and verbs in French: exploring the interface between lexicon and Grammar, Journal of Child Language, 27,pp.521-559.
Bloor, T, & Bloor, M. )2004), The Functional Analysis of English. London: Arnold.
Butler, S. c. (2003), Structure and Function: From Guild to Three Major Structural - Functional Theories. Part 1: Approaches to the simplex clause, Studies in Language Companion Series- SLCS- Vol. 63, Amsterdam/Philadelphia:+ John Benjamins Publishing Co.
Butler, S, c. (2003), Structure and Function: From Guild to Three Major Structural - Functional Theories, part2, from clause to discourse, and Amsterdam/Philadelphia, John BenJamins publishing co.
Halliday, M.A.K, (1994), An Introduction to Functional Grammar, Revised by Christian, M.I.M. Matthiessen. New York: Arnold.
Halliday, M.A.K, (2003), On the Architecture of Human language: In On Language and Linguistics, Volume 3 in the Collected Works of M.A.K. Halliday, London and New York: Equinox.
Halliday, M.A.K. (2004), An Introduction to Functional Grammar, Revised by ChristianM.I.M. Matthiesse, Second ed, New York: Arnold.
Hallidy, M.AK, & M.I.M, Matthiessen (2004), An Introduction to Functional Grammar:, fourth ed, USA and Canada: Routledge.
Krahnke, K. (1987), Approaches to Syllabus Design for Foreign Language Teaching. Prentice Hall Regents: Englewood Cliffs.
Morly, G, D. (2000). Syntax in Functional Grammar: An Introduction to Functional Grammer in Systemic Linguistics. London & New York: Continuum.
Thomson, G. (1997), An introduction Functional Grammar, second Ed, New york: oxford university press.