آقاگلزاده، ف. و میرزایی حصاریان، م.(1392). «در جستوجوی انگارهای آموزشی بر پایه پیچیدگیهای واژگانی و دستوری در دستور نظاممند- نقشگرای هلیدی: بررسی موردی کتاب خواندن و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی (سطح پیشرفته)»، پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، سال 2، شماره2، صص: 118-87.
باطنی، م. (1372).توصیف ساختمان دستور زبان فارسی، چاپ پنجم، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
حقشناس، ع. (1369). «در جستوجوی زبان علم»، مجله زبانشناسی، سال 7، ش2، صص: 49-55.
دبیر مقدم، م. (1384). «زبانشناسی نوین: دستاوردها و افقها (مجموعهی مقالات نخستین همایش زبانشناسی و آموزش زبان)»، تهران: انتشارات سمت، صص117ـ129.
ریاضی، ع. (1387). چهارچوب مرجع و نیاز به پرداختن به مهارتهای سطح بالای شناختی و فکری در کتابهای درسی، کتاب درسی دانشگاهی (1) ساختار و ویژگیها، چاپ دوم، تهران: سمت. صص: 218-209.
شیخزاده، م. (1387).تحلیل محتوای سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی براساس شاخص سطح خوانایی گانینگ، مطالعات برنامه درسی، شماره9، صص: 98-84.
عباسی، ح. (1393). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایهی ششم ابتدایی بر اساس فرمول خوانایی فرای، اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
Arya, Diana J., Hiebert, Elfrieda H., Pearson, P.David. (2011).The Effects of Syntactic and Lexical Complexity on the Comprehension of Elementary Science Texts. International Electronic Journal of Elementary Education, (1), 107-125.
Bailey, A. L., Butler, F. A., Stevens, R., & Lord, C. (2007). Further specifying the language demands of school. In A. L. Bailey (Ed.), The Language Demands of School: Putting academic English to the test (pp. 103-156). New Haven, CT: Yale University Press.
Chall, J. S., Bissex G. L., Conard, S. S. & Sharples. S. H. (1996). Qualitative assessment of text difficulty: A practical guide for teachers and writers. Cambridge, MA: Brookline Books.
Carver, R. P. (1975-1976). “Measuring prose difficulty using the Rauding scale.”Reading research quarterly 11:660-685.
Dale, E. & Tyler. R. W. (1934). “A study of the factors influencing the difficulty of reading materials for adults of limited reading ability.”Library Quarterly 4:384‑412.
Dale, E. & J. O’Rourke. (1981). The living word vocabulary: A national vocabulary Inventory. Chicago: Wor ld Book –Childcraft International.
Flesch, R. (1943). “Marks of a readable style.” Columbia University contributions to education, no.897. New York: Bureau of Publications, Teachers College, Columbia University.
Frantz, R. S. & Starr, L. E. & Bailey, A. L. (2014).Text Complexity Symposium: syntactic Complexity and Text Complexity, CCSSO National Conference on Student Assessment.
Fry, E . B. (1977). “Fry’s readability graph: Clarifications, validity, and extension to level 17.” Journal of Reading 21, no. 3:242‑252.
Gray, W. S. & Leary. B. (1935). What makes a book readable. Chicago: Chicago University Press.
Gunning, R. (1952). The technique of clear writing, New York : McGraw‑Hill.
Halliday, M. A. K. (1985). Spoken and written language, 1st ed. Vic: Deakin University.
Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2004). An introduction to functional grammar (3rd ed.). London: Arnold.
Halliday, M. A. K. (2003). On Language and Linguistics, Edited by Webster, London and New York: Continuum.
Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2004). An introduction to functional grammar (3rd ed.). London: Arnold.
Halliday, M. A. K., & Webster.(eds.). (2009). "Methods-Techniques-Problems". Continuum Companion to Systemic Functional Linguistics, London: Continuum, 86-59.
Heilman, M., Collins-Thompson, K., Callan, J., Eskenazi, M. (2006). Classroom Success of an Intelligent Tutoring System for Lexical Practice and Reading Comprehension, Proc. Interspeech 2006, Pittsburgh September 2006.
Krejcie,Robert V., Morgan, Daryle W. (1970).“Determining Sample Size for Research Activities”, Educational and Psychological Measurement.
Lively,B. A. & Pressey, S. L. (1923). “A method for measuring the ‘vocabulary burden’ of textbooks. Educational administration and supervision,9:389‑398.
Lorge, I.(1944). “Predicting Readability.” Teachers College Record, Vol. 45, 404-419.
McLaughlin, G. H.(1969).“SMOG grading,new readability formula,” Journal of reading 22:639-646.
To,V., Fan, S. & Thomas, DP. (2013a). Lexical density and Readability: A case study of English Textbooks. The International Journal of Language, Society and Culture, 37(7), 61-71.
Singer, H. (1975). “The SEER technique: A non computational procedure for quickly estimating readability levels.” Journal of reading behavior 3:255‑267.
Scarcella, R. (2003). Academic English: A conceptual framework. University of California,Linguistic Minority Research Institute. Technical Report 2003 – 1. Irvine, CA: University of California Linguistic Minority Research Institute.
Schleppegrell, M. J. (2004). The language of schooling: A functional linguistics perspective.Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Thorndike, E. L. (1921a). The teacher’s word book . New York: Bureau of Publication, Teachers College, Columbia University.
Thorndike, E. L. and I. Lorge. (1944). The teacher’s word book of 30,000 words. New York: Bureau of Publications, Teachers College, Columbia University.
Vogel, M. & Washburne, C. (1928). “An objective method of determining grade placement of children's reading material.” Elementary school journal, 28:373-381.
Widdowson, H. (1983). Learning purpose and language use. Oxford: Oxford University Press.