اصغرپور،م. (1388). رابطهی ویژگیهای فارسیآموز و درک خواندن.پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
تقیان، آ. (1386) . بررسی تأثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی برمیزان درک مطلب خواندن غیر فارسیزبانان بر پایهی جنسیت و سطح زبانی. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
راستگار، ص. (1388). اشتراکات فرهنگی و تأثیر آنها در درک خواندن و واژگان فارسی چینی زبانان. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
صدیقیفر، ز. (1394). بررسی تأثیر مطالعه به کمک نقشهی مفهومی متن بر درک مطلب فارسیآموزان خارجی، سومین همایش ملی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
ضیاءحسینی، م.( 1385). روش تدریس زبان خارجی/ دوم، تهران: انتشارات رهنما.
عبداللهی پارسا، ط.(1391) خواندن و درک مطلب در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان رشتهی علوم اسلامی با تمرکز بر رویکرد تکلیفمحور در سطح متوسطه به بالا، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
عسگری، ع. (1385). بررسی میزان درک مطلب خواندن دانش آموزان پایهی سوم ابتدایی در مناطق کرد زبان کرمانشاه و مقایسهی آن با گروه مشابه در تهران. پایان نامهیکارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
مهاجر، ح. (1388). ارتباط میان درک مطلب خواندن و نوع شخصیت و جنسیت.پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
مصرآبادی، ج. حسینی نسب، د، فتحی آذر، ا و مقدم، م. (1388). تأثیر ساخت و ارائه نقشهی مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک و حل مسئله در زیستشناسی. نشریه مطالعات تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، سال 3، شماره 10، صص: 162- 141.
نفیسی، ز و نوروزی خیابانی، م. (1390) ارتقای سطح مهارت خواندن و درک مفاهیم در دانشجویان زبان انگلیسی بهعنوان زبان بیگانه از طریق ارزشیابی کارپوشه بهصورت ترسیم نمودارهای مفهومی، فصلنامه زبان پژوهشی دانشگاه الزهرا (س)، سال دوم، شماره 4، بهار و تابستان 1390، صص: 127- 147
هاشمی، ف. (1379).تهیه متون فرهنگی (خواندن) برای سطح متوسط زبانآموزان غیرفارسیزبان، پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
Chamot, A. U. (2005). Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual review of applied linguistics, 25, 112-130.
Chularut, P., & DE Backer, T. K. (2004). The influence of concept mapping on achievement, self-regulation, and self-efficacy in students of English as a second language. Contemporary Educational Psychology, 29(3), 248-263.
Cohen, A. D., & Dörnyei, Z. (2002). Focus on the language learner: Motivation, styles, and strategies. An introduction to applied linguistics, 170-190.
Delmastro, A. L. (2003). Using concept mapping in the development of reading skills in L2. Encuentro Educational .10 (3).
Dias, R.(2010). Concept map: A stragy for enhancing reading comprehension in English Asl2, Concept Maps: Making Learning Meaningful Proc. of Fourth Int. Conference on Concept Mapping Viña del Mar, Chile.
Edmondson, K. M. (2000). Assessing science understanding through concept maps. Assessing science understanding: A human constructivist view, 15-40.
Freeman, L. A., & Jessup, L. M. (2004). The power and benefits of concept mapping: measuring use, usefulness, ease of use, and satisfaction. International Journal of Science Education, 26(2), 151-169.
Fraser, K., & Edwards, J. (1985). The effects of training in concept mapping on student achievement in traditional classroom tests. Research in Science Education, 15(1), 158-165.
Hilbert, T. S., & Renkl, A. (2008). Concept mapping as a follow-up strategy to learning from texts: what characterizes good and poor mappers? Instructional Science, 36(1), 53-73.
Jackson, J., Harper, K., Ruzic, R., and O’Connell, K. (2001).Concept Maps Summary Source Data.
Khajavi, Y., & Abbasian, R. (2013). Improving EFL students' self-regulation in reading English using a cognitive tool. Journal of Language and Linguistic Studies, 9(1), 206-222.
Kinchin, I. M. (2006). Concept mapping, PowerPoint, and a pedagogy of access. Journal of Biological Education, 40(2), 79-83.
Laight, D. W. (2004). Attitudes to concept maps as a teaching/learning activity in undergraduate health professional education: influence of preferred learning style. Medical Teacher, 26(3), 229-233.
Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching: A Comprehensively: Rrevised Edition of Teaching Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Nabizadeh, F.(2012) A comparison of the effect of learner constructed, fill in the Map Concept Map Techniques and Summarizing Strategy on Iranian Pre- university students' reading comprehension, (Un published M.A Thesis) department of Linguistics & foreign languages, Payame Noor University, Tehran.
Novak, J. D., & Cañas, A. J. (2008). The theory underlying concept maps and how to construct and use them.
Novak, J. D. (2010). Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Routledge
Oxford, R. L. (Ed.). (2003). Language learning styles and strategies. Mouton de Gruyter.
Peterson, A. R., & Snyder, P. J. (1998, August). Using Mind Maps To Teach Social Problems Analysis. Paper presented at the Annual Meeting of the Society for the Study of Social Problems (48th, San Francisco, CA, August 20-22, 1998).
Pourmohammadi, A. (2007). The effects Of concept mapping in reading achievement and self-regulation Of Iranian EFL students, (Un published M.A Thesis) .Department of Foreign languages and History, Az-Zara University.
Roe, B. D., Smith S. H. , & Burns. P. C. (2005). “Teaching reading in today’s elementary schools” (9th Ed.). NY: Houghton Mifflin Company.
Salehi, A. D., Jahandar, S., & Khodabandehlou, M. (2013). The impact of concept mapping on EFL student's reading comprehension. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 3(3), 241-250.
Tumen, S., & Taspinar, M. (2007, May). The effect of concept map on student achievement in language teaching. In International Educational Technology (IETC) Conference (7th, Nicosia, Turkish Republic of Northern Cyprus (pp. 375-382).
Vakilifard, A., Armand, F., & Baron, A. (2006). The effects of ‘concept mapping’on second language learners’ comprehension of informative text. In Proceeding of the Second International Conference on Concept Mapping.
Van Zele, E., Lenaerts, J., & Wieme, W. (2004). Improving the usefulness of concept maps as a research tool for science education. International Journal of Science Education, 26(9), 1043-1064.