آقایی، ن. )1393(. ساز و کارهای تهیه و تدوین مواد درسی برای فارسی آموزان خارجی در سطح مقدماتی از منظر نظریهی نظام بنیاد هلیدی.پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان. دانشکده علوم انسانی.
بلور، م. و بلور، ت. (1390) . مقدمهای بر روند تحلیل گفتمان انتقادی، ترجمه علی رحیمی و امیرحسین شاه بالا، ویرایش دوم تهران: جنگل.
پهلواننژاد، م. و نجفی، آ. (1387)،
اهمیت نقش ارتباطی در جهت تکامل زبانآموزی در کودکان دبستانی، فصلنامهی
نوآوریهای آموزشی، دوره (7), شماره (28), صص: 47-74.
ثمره، ی. (1372). آموزش زبان فارسی، دورهی مقدماتی، کتاب دوم، تهران: انتشارات بین المللی الهدی، چاپ سوم.
خدری، ن. (1391). بررسیساز و کارتغییرساختارگذراییدرفعلهایگروهیفارسی، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات، زبانها و تاریخ دانشگاه الزهرا.
صفار مقدم، ا. (1391). زبان فارسی، تهران: شورای گسترش فرهنگ زبان وادبیات فارسی.
ضیاء حسینی، م. (1385). روش تدریس زبان فارسی به فارسیآموزان خارجی، تهران: نشر سخن.
غیاثیان، م. (1379). طبقهبندی نحوی معنایی افعال فارسی، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس زبانشناسی نظری وکاربردی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ص 521.
قبول، ا. (1394). آموزش نوین زبان فارسی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
مشکوهالدینی، م. (1376). سیر زبانشناسی، چاپ دوم، دانشگاه فردوسی مشهد.
ملکزاده، س. (1374). بررسی بافتی فعل در فارسی امروز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی.
میرمالک ثانی، م. (1387). بررسی کتابهای دانشگاهی براساس نظریه نقشگرای نظاممند هلیدی و مقایسه با متون همسان غیردرسی، تهران: سخن سمت.
نجفی، آ. (1388). جستار هایی در نقشگرایی، مشهد: انتشارات قلم.
نعمتزاده،ش.، منصوریزاده،م.، دادرس، م. و دستجردیکاظمی، م. (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی، تهران: مدرسه.
Bassano, D. (2000), early development of nouns and verbs in French: exploring the interface between lexicon and Grammar, Journal of Child Language, 27,pp.521-559.
Bloor, T, & Bloor, M. )2004), The Functional Analysis of English. London: Arnold.
Butler, S. c. (2003), Structure and Function: From Guild to Three Major Structural - Functional Theories. Part 1: Approaches to the simplex clause, Studies in Language Companion Series- SLCS- Vol. 63, Amsterdam/Philadelphia:+ John Benjamins Publishing Co.
Butler, S, c. (2003), Structure and Function: From Guild to Three Major Structural - Functional Theories, part2, from clause to discourse, and Amsterdam/Philadelphia, John BenJamins publishing co.
Halliday, M.A.K, (1994), An Introduction to Functional Grammar, Revised by Christian, M.I.M. Matthiessen. New York: Arnold.
Halliday, M.A.K, (2003), On the Architecture of Human language: In On Language and Linguistics, Volume 3 in the Collected Works of M.A.K. Halliday, London and New York: Equinox.
Halliday, M.A.K. (2004), An Introduction to Functional Grammar, Revised by ChristianM.I.M. Matthiesse, Second ed, New York: Arnold.
Hallidy, M.AK, & M.I.M, Matthiessen (2004), An Introduction to Functional Grammar:, fourth ed, USA and Canada: Routledge.
Krahnke, K. (1987), Approaches to Syllabus Design for Foreign Language Teaching. Prentice Hall Regents: Englewood Cliffs.
Morly, G, D. (2000). Syntax in Functional Grammar: An Introduction to Functional Grammer in Systemic Linguistics. London & New York: Continuum.
Thomson, G. (1997), An introduction Functional Grammar, second Ed, New york: oxford university press.