سخن سردبیر

سخن سردبیر

چکیده

امروزه شاهد آن هستیم که در بیشتر پژوهش­های علمی حوزه­ی آموزشکاوی زبان فارسی، زبان­آموزان مشارکت دارند و روشن است که همواره این شرکت جستن­ها با رضایت و آگاهی همراه است. درگیر شدن فعالانه­ی شرکت کنندگان در پژوهش­ها  به طور کلی و فارسی­آموزان به­­طور خاص در ارتقای کیفی پژوهش‏های این حوزه کمک بسیاری می­کند.
هم­اکنون مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه­ها بسیار فعال­تر از گذشته به فعالیت می­پردازند. از این‏رو، حضور فارسی­آموزان غیرایرانی فرصت مغتنمی برای پژوهشگران و فعالان حوزه­ی آموزش زبان است تا بتوانند به کمک آن­ها پژوهش­­های میدانی را در حوزه­ی آموزشکاوی زبان فارسی به عنوان زبان دوم گسترش دهند.
همچنین بسیاری از پژوهش­هایی که در این حوزه، انجام می­شود به مدرسان زبان فارسی و مطالعات آن‏ها بازمی­گردد و در کنار نقش زبان­آموزان نمی­توان نقش مدرسان را در پژوهش­های این حوزه نادیده گرفت؛ چراکه مدرسان نیز با پژوهش­ها و مشاهدات عینی خود و ثبت نتایج حاصل از تحقیقات خود نقش بسزایی در عمق مطالعات و کاربست یافته­های پژوهشی در کلاس­های درس دارند. بنابراین، مشارکت این مدرسان در مطالعات تحقیقی می­تواند موجب ایجاد تحولات بزرگی در پژوهش­های این حوزه باشد.
همچنین مشاهده­ی رفتارها و بروندادهای مشارکت جریان در شرایط یاددهی و یادگیری زبان فارسی که در پژوهش­های کمی و کیفی به کار می­رود می­تواند به فهم زبان­آموزان کمک بسزایی کند. استفاده از این اطلاعات دانش آموزشکاوی زبان فارسی را به سوی ارائه چارچوب­ها و انگاره­های خاص یاددهی و یادگیری زبان فارسی رهنمون خواهد بود.
با توجه به رویکرد این نشریه در انتشار مقالاتی که ضمن دارابودن پایه­های استوار علمی از کیفیت و نوآوری بالایی برخوردارند، امید است که پژوهشگران و متخصصان با انتقال تجربیات خود در تحقیقات علمی و مقالات پژوهشی، ما را در ارتقای کمی و کیفی و انجام رسالت خود در گسترش علم آموزشکاوی زبان فارسی یاری رسانند. بدیهی است که همواره منتظر دریافت نظرات اصلاحی همه عزیزان به منظور بهبود یا تصحیح عملکرد نشریه هستیم.
 
امیررضا وکیلی ‏فرد
آموزشکاو زبان فارسی

عنوان مقاله [English]

Message from the Editor-in-Chief

چکیده [English]

Scientific studies of Persian language acquisition owe much to the voluntary involvement of participants who agree to take part in these studies. The active involvement of participants in the research in general and the studies of Persian language acquisition in particular contributes to the enhancement of research quality in this field.
Currently, Persian language schools of universities are witnessing substantial growth in their student populations. The availability of large samples of non-Iranian Persian language learners provides Persian language acquisition researchers with ample opportunities to conduct field studies on the acquisition of Persian as a second language. 
Persian language instructors have been involved in many of the studies which had been conducted in this field. Thus, their role should also be considered along with the role of language learners. Through their studies, observations, and research reports, the instructors have made significant contributions to the depth of inquiry in this field and the implementation of findings in language classes. Thus, encouraging the further involvement of these instructors in research studies could lead to the realization of major developments in this field.
Through quantitative and qualitative studies, learner behaviors could be observed and learner participation in the Persian language teaching-learning situations could be studied. The results of these studies could help us better understand the language learners. They could also contribute to the design of Persian language teaching-learning models and frameworks.
As this journal aims to publish articles which have sound theoretical foundations, enjoy high quality, and are highly innovative, researchers and scholars are invited to submit their original works to the journal and contribute to the quantitative and qualitative improvement of research into Persian language acquisition. Your comments will also help us to improve the journal’s quality and address the publication problems.
 
Amirreza Vakilifard
Editor-in-Chief