طراحی انگاره‌ی نظری برنامه‌ی درسی با رویکرد کارآفرینی برای درس فارسی دوره‌ی ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی- گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

2 استاد گروه علوم تربیتی- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی

3 دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی- پژوهشگاه مطالعات

چکیده

هدف این تحقیق ارائه­ی الگوی برنامه درسی کارآفرین­محور در درس فارسی دوره­ی ابتدایی می­باشد. چراکه اهمّیت و جایگاه زبان فارسی به­عنوان پیام­آور جلال و عظمت فرهنگ ‌ایرانی و حافظ وحدت و هویت ملیّ، بر کسی پوشیده نیست و کتاب درسی فارسی، در عین حال که عمده­ترین  منبع   یادگیری  فراگیران  در زمینه­ی «خواندن»  و «پرورش مهارت‌های درک مطلب»  است؛ ‌ایفاگر نقش‌ها و فعالیت‌های گوناگون برای تحقق اهداف و مهارت‌های زندگی است تا با توجه به اهمیت دوره­ی ابتدایی در زندگی افراد، دانش‌آموزان را برای زیستن متعالی آماده کند و در جهت تقویت مهارت و نگرش کارآفرینانه­ی آنان نقش مؤثری ‌ایفا کند. ‌این پژوهش، تحقیقی کاربردی و از حیث روش، تحلیلی و زمینه‌ای می‌باشد. در ‌این مقاله، بررسی مطالعات انجام شده در زمینه­ی کارآفرینی، طراحی برنامه­ی درسی (به­طور خاص برنامه­ی درسی درس فارسی) و نظریه‌های مختلف صاحب‌نظران، منجر به ‌ایجاد یک دیدگاه نظری در مورد برنامه­ی درسی مبتنی بر مؤلفه‌های کارآفرینی در درس فارسی گردیده است که در قالب الگوی برنامه­ی درسی طراحی شده به برنامه­ریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است الگوی پیشنهادی به 49 نفر از متخصصان برنامه­ی درسی و کارآفرینی استان یزد ارائه شد تا میزان تناسب الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، پرسش­نامه­ای حاوی 75 گویه طراحی و به گروه موردنظر ارائه گردید. میانگین پاسخ­ها نشان می­دهد که از نظر متخصصان مربوطه الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفه­های دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی بسیار مناسب می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presentation of a theoretical model of entrepreneurship-oriented curriculum for Farsi courses at elementary school

نویسندگان [English]

  • Asiyeh Sadat Modarresi Saryazdi 1
  • Ezatolah Naderi 2
  • Maryam Seif Naraghi 2
  • Ghodsi Ahghar' 3
1
2
3
چکیده [English]

This research was written with the aim of presenting a theoretical model of entrepreneurship-oriented curriculum for Farsi courses at elementary school. The importance of Farsi language as the messenger of glory and the greatness of Iranian culture and the preservation of national identity and unity should not be overlooked. The Persian textbook, as the main source of reading and developing comprehension skills, plays various roles and activities in the realization of students’ life goals and skills. Elementary education has an important role in preparing students for an elevated life and in developing and strengthening entrepreneurial attitudes in primary school students. This research was an applied research which adopted review and analysis method. In this paper, the review of studies on entrepreneurship, curriculum design (in particular the curriculum of the Farsi language) and various theories of experts in this field led to the creation of a theoretical perspective on Farsi curriculum which drew on components of entrepreneurship. This article presents this model to curriculum designers and educational authorities. The proposed model was presented to 49 curriculum design experts and entrepreneurs of Yazd province in order to assess the appropriateness of the proposed model. In this regard, a questionnaire containing 75 items was developed and presented to the group. The average of responses showed that according to the experts, the suggested model is very suitable in terms of the knowledge, attitude and entrepreneurial skills components.

Extended Abstract:        
Children in every society are the decisive future forces of society. The forces that can advance society towards perfection or vice versa will lead to backwardness and decline. In order to achieve the individual's and society's progress, one of the most important skills that every child should have is the entrepreneurial skill. There is a lot of evidence that entrepreneurship education is effective in increasing entrepreneurial attitudes and thus increasing the likelihood of entrepreneurship. The elementary period is the most important course in all world education systems (Estiri, 2010: 3). And in terms of the number of teachers and students and the impact of this period on life and education, has a special place (Jafari Moghadam and Fakharzadeh, 2011: 48). For this reason, the curriculum should be targeted at awareness raising and strengthening the attitude towards entrepreneurship (Arasti et al., 2015: 593). The integration of entrepreneurship education in the school curriculum enriches learners’ learning experiences and increases the relationship between school and industry and agriculture, as well as providing an opportunity to test the entrepreneurship content and methods of teaching due to the novelty of the subject (Yaghubi Najafabadi, 2010: 31). According to Kourilsky (1990), in order to encourage entrepreneurship education in primary schools, the emphasis should be on creating divergent thinking skills. She said that learning experience should focus more on explanation and inquisitiveness. In this way, students would be more involved in entrepreneurial thinking and behaviour, and the learning should focus on providing them with some entrepreneurship foundation (Abd Hamid, 2013 :9).
On the other hand, attention to textbooks in developing entrepreneurship in elementary schools is very important (Altbach, 1991: 97). Because the textbook is the most important educational medium (Nourian, 2007: 358), in addition to providing many of the necessary information services, forms the attitudes and sensitivities of individuals and contributes to the consolidation and formation of a particular value system within human beings (Amiri, 2006, quoted by Bayat et al., 2013: 53). Textbooks should also be reinforced by creating opportunities and activities for individual and group learning of mental and intellectual skills in the individual (Sajjadi and Sahraee, 2014: 75).
The Persian textbook as the main source of learning for learners in the field of "reading" and "developing comprehension skills" " (Debbaie et al., 2010: 30) plays various roles and activities for realizing life's goals and skills in order to prepare students for the transcendental life, and thus can play an effective role in strengthening the entrepreneurial attitudes of primary school students) Jafari Moghadam and Fakharzadeh 2011: 48).
Considering the importance of the above mentioned materials and given the background of the research; to design an effective strategy for entrepreneurship education for children and students in Iran, it is necessary to design patterns and curricula. The programs should observe the process of its preparation; the principles governing the value system and the philosophy of education, the education system, the scientific and cultural developments and the needs of society. In this regard, different perspectives on the elements of the curriculum have been raised and each of them has elements for designing a curriculum. In this study, for the design of curriculum, the view of Zais (1997) is considered. According to Zais, curriculum elements include: goal, content, learning activities and evaluation. Therefore, by studying the relevant texts and relying on various theories on the subject of research, and with the aim of empowering elementary students in entrepreneurship, efforts have been made to design and formulate an entrepreneur-centered curriculum in the Farsi language in accordance with its objectives and principles.
Research method:
Since the researcher in this study is trying to design a curriculum model based on entrepreneurship components in Farsi lesson, the analytical and field method is used for doing it.
In this regard, the researcher first, with regard to theoretical foundations and the research history of the research, as well as the objectives of the Farsi language, identified the issues and sought the views of the supervisors and counselors on the preparation of the Farsi lesson curriculum based on the entrepreneurship components.
Discussion
In this research, the goals, content, learning activities and evaluation method of entrepreneurship curriculum based on the three components of knowledge, attitude and entrepreneurship skills are set first and after reviewing and summarizing different studies and theories in this regard, and attention to the Farsi curriculum of elementary school and the characteristics of learners, the proposed syllabus elements are presented in the framework of Table 1.
Table 1: Theoretical model of curriculum based on entrepreneurial components in Farsi lesson




Curriculum elements


Entrepreneurship components


subjects




Goal


Knowledge


- Understanding how students use environmental opportunities and entrepreneurial backgrounds.
-Understanding business concepts and how to do entrepreneurial activities.
 - Brief familiarity with knowledge and entrepreneurship process.
- Familiarity with the culture of work,  Characteristics and skills of entrepreneurship in the form of prose and poetry language.
 -Familiarity with the ways of developing creativity and entrepreneurship skills in students.




Attitude


development of a positive attitude toward:
- Work, emotions and entrepreneurial thoughts in speech and writing
- Developing entrepreneurial characteristics in one's own (responsibility, self-confidence, success, prospect, independence, risk taking, tolerance of ambiguity, creativity, internal control center, etc.)
- Foreign and domestic entrepreneurs and their living study
- Conducting a class-leading business and strengthening the industrial spirit




Skill


Listening skills: -Touch and focus on the speaker's speech, -underestand speech and message, -To get communication between different parts of the message, - Check and
comment about heards.
Skill in speaking: - Ability to present a creative story alone; - Ability to talk about family entrepreneurs or anything else in the community; - Ability to run an entrepreneurial story presentation in a class; - The ability of the company to Discuss and comment about the entrepreneurial content within the lesson; And Entrepreneurship practices in the classroom;
Skills in reading: - Focus and attention on writing - Ability to get links between different parts of the writing, the ability to read fluently.
Skills in writing: -To provide a creative story with the correct structure of the Farsi language focusing on entrepreneurship alone or in group -Writing words and stylesheets that are heard with the content of entrepreneurship (dictation) -Usinging the marking of writing in Text -Ability to write Entrepreneurship text (composition)




Content
 


Knowledge


Content compilation with the themes of work and entrepreneurship in the form of prose and poetry language;
 - Content compilation with entrepreneurial creat work education training approach, such as Storm and Puneh's story; Content compilation on the importance of a job and familiarity with a variety of jobs in the form of a story; Content compilation for the teaching of social behavior Responsible and ethical circuit.




Attitude


Interest in listening, writing and reading entrepreneurial content -interest in fostering entrepreneurial characteristics (responsibility, self-confidence, independence, risk taking, tolerance of ambiguity, creativity and internal control center, etc.) -interest in the showing and promoting responsible corporate and ethical behavior in entrepreneurship (such as conscientiousness, accountability, respect for others 'rights, value to others' work, justice, fairness ...).




Skill


Skills such as: Critical Thinking - Decision Skills - Listening - Reading and Learning - Speaking Skills - Management (Planning, Organizing, Marketing, Leadership and Validation) - Teamwork and Communication




Learning activities
 


Knowledge


- Lecture - Storytelling - Listening and Answering - Talking - Playing -Brainstorming Technique -Stochastics -Meeting with Entrepreneurs - Role Playing - Working Group - Scientific Trip




Attitude


-Discussion -Problem solving - Scientific Trip -Exploration (adventure learning) -Meet the entrepreneurs –Playing - Creative Show - Role playing - Inductive thinking - Project (unit of work.




Skill


-Playing -project (unit of work) - discussion- Teamwork - Inductive thinking - Brainstorming method- Role playing-storytelling




Evaluation method


Knowledge


Oral exam - pencil test (reciprocal and closed response) - self-assessment - check list-job folder




Attitude


Self-assessment - Behavior View Checklist
 




Skill


-Example project-Job folder- Self-assessment, Oral exam
 




As previously stated, the goal of designing an entrepreneurial curriculum is to enhance the skills of students in the development of society and improve their quality of life. As the child's personality develops in childhood, and the childhood and adolescence periods is the basic course for developing a positive attitude toward entrepreneurship and gaining basic knowledge in this regard; therefore, entrepreneurship education should begin at childhood and be  integrated with school curricula to foster skills And entrepreneurial features; and provid the background to confront the challenges of the future life.
Given that the goal of entrepreneurship education in the elementary period is to encourage creative thinking, self-esteem and a sense of value in children. The specific structure of the Persian book in terms of the content of the Poetry and fiction and the expression of biography, and given that the language of children is the language of poetry and fiction, it can play a significant role in creating entrepreneurship knowledge, attitude and skill in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Farsi course
  • Entrepreneurship
  • model
آراستی، زهرا، قدوسی، سمیرا و باقری، افسانه. (1395). تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستان­سرایی بر نگرش کارآفرینانه­ی دانش­آموزان مقطع ابتدایی، شماره­ی4­، صص: 612-593.
آلتبچ، فیلیپ جی، کلی، گیل پی، پتری، هاگ جی و ویز، لوئیس. (1370)، کتاب­های درسی در آموزش آمریکایی. آلبانی: دانشگاه ایالتی نیویورک مطبوعات. آلبانی.
اتحادیه­ی اروپا، (1390)، یادگیری کارآفرینانه؛ قابلیت کلیدی،  مرکز اروپایی جنوب اروپا برای یادگیری کارآفرینی سلزکا  217 / IV، زاگرب، 10000، کرواسی.
استیری، عالیه.(1389). ضرورت بسترسازی آموزش کارآفرینی در دوره­ی ابتدایی و تبیین عناصر برنامه­ی درسی برای آن، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
اکبری شلدره، فریدون، نجفی پازکی، معصومه و محمدی، راحله. (1393). کتاب معلم فارسی چهارم دبستان، دفتر تألیف کتاب­های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، تهران: انتشارات اداره­ی کلّ نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
اودو، چیکوو اس و آمدی، اوگوچکو پی (1392). ادغام کارآفرینی در برنامه­ی درسی آموزش ابتدایی: برنامه­ای برای توسعه­ی پایدار ملی. مجله­ی علمی مطالعات بین رشته­ای، شماره­ی 2 (5)، صص: 69-74
بورگویز، آنیا، (1391). آموزش کارآفرینی در مدارس اروپا: استراتژی ملی، برنامه­ی درسی و نتایج یادگیری، کمیسیون اروپا،  آموزش و پرورش، آژانس اجرایی صوتی تصویری و فرهنگی EACEA)، doi:10.2797/80384
بیات، طاهره، احمدی، پروین و پارسا، عبدالله. (1392). جایگاه اخلاق زیست­محیطی در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی ‌ایران، فصلنامه پژوهش در برنامه­ی درسی، سال دهم، دوره دوم، شماره­ی9 ، صص:62-51
جعفریمقدم، سعید و فخارزاده،آرزو. (1390). توسعه­ی نگرش کارآفرینانه در کتاب‌های درسی – مطالعه­ی موردی: کتاب‌های فارسی دوره ­­دبستان، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره­ی 11، صص: 76-47
دیبایی، محسن، جعفری ثانی، حسین و رشیدی، ذوالفقار. (1389). میزان درگیری برنامه­ی درسی فارسی دوره‌ی ابتدایی )پایه سوم و چهارم (با مهارت­های سواد خواندن بر اساس مطالعه­ی بین­المللی پرلز، فصلنامه نوآوری­های آموزشی، شماره­ی36، سال9، صص:49-29.
رشیدی، ناصر و راغ نژاد، محسن. (1393). ارزیابی محتوایی کتاب­های زبان فارسی در چارچوب طبقه­بندی تجدیدنظر شده بلوم، علک زبان، سال دوم، شماره­ی 3، صص: 106-83
سبزه ، ناهید. (1393). طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی در دوره­ی پیش از دبستان، پایان­نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد علوم وتحقیقات، تهران.
سجادی، شهره سادات و صحرایی، رضا مراد. (1394). ارزشیابی برنامه­ی درسی مراکز آموزش زبان فارسی از منظر فارسی­آموزان غیرایرانی، پژوهش­نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان، سال چهارم، شماره­ی 2، صص:87-68
سراجی، فرهاد، عطاران، محمد، نادری، عزت­الهو علی­عسگری، مجید. (1386). طراحی برنامه­ی درسی دانشگاه مجازی، فصلنامه مطالعات برنامه­ی درسی، شماره­ی6 ، دوره­ی2، صص:118-79.
سعیدی مهرآباد، محمد و مهتدی، محمد مهدی. (1387). تأثیر آموزش کارآفرینی بر توسعه­ی رفتارهای کارآفرینانه ( مطالعه­ی موردی: آموزش‌های کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی)، فصلنامهتوسعه­یکارآفرینی، سال اول، شماره­ی2­، صص: 73-57.
عبد الحمید، منیره. (1392). آموزش کارآفرینی: اجرای برنامه­ی درسی سال اول ابتدایی در مالزی. مطالعه­ی موردی یک ناحیه در جزیره­ی شرقی شبه جزیره مالزی، دانشگاه یورک، وزارت آموزش و پرورش، یورک، انگلستان.
فتحی واجارگاد، کوروش. (1393). اصول و مفاهیم اساسی برنامه‌ریزی درسی، چاپ اول، تهران: علم استادان.
فتحی واجارگاد، کوروش.(1394). برنامه­ی درسی به سوی هویت‌های جدید، جلد اول، چاپ چهارم، تهران: انتشارات‌اییژ.
قاسم پور، حسین. (1383)، بررسی تطبیقی دیدگاه­ها، رویکردها و روش‌های برنامه­ی درسی زبان­آموزی و ارائه­ی الگویی برای برنامه‌ریزی درسی، مجله نوآوری­های آموزشی، شماره­ی10، صص:102-74.
قاسم پور، حسین. (1392). راهنمای درس فارسی مدارس بین الملل،
قورچیان، نادرقلی، ملکی، حمید و خدیوی، اسداله. (1383). طراحی و مهندسی برنامه­ی درسی در هزاره­ی سوم، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
کوثری، مریم و نوروززاده، رضا. (1388). تبیین ویژگی­های عناصر چندگانه برنامه­ی درسی مقطع کارشناسی با تأکید بر پرورش مهارت­های کارآفرینی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره­ی 54، صص: 18-1.
محسنی، عادل، موسوی، سید حسین و جمالی، محمد. (1392). نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی ‌دانشجویان،  فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره­ی 69، صص:80-63
مدرسی، سیده جمیله و مدرسی، آسیه السادات، (1395)، مدیریت کارآفرینی و نقش آن در خلّاقیت و سازماندهی، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی، استانبول، ترکیه. https://www.civilica.com/Paper-ICMHCONF02-112.html
مذبوحی، سعید، شرفی، محمد و مقدم، مینا. (1390). برنامه­ی درسی آموزش کارآفرینی: هدف، محتوا، روش تدریس و شیوه­ی ارزشیابی، دو فصلنامه ابتکار و خلّاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره­ی 3، صص:113-97.
ملکی، حسن. (1395). برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل)،  ویراست دوم، تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان.
منوری فرد، فیض الله، موحد محمدی، حمید و روضوان­فر، احمد. (1391). واکاوی اثر مؤلفه‌های برنامه­ی درسی بر روحیه­ی کارآفرینی دانشجویان، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کار‌های دانش بنیان، دانشگاه مازندران.
 http://www.modir.ir/Articles/4858.aspx
مهرمحمدی، محمود. (1367).  الگوهای طراحی برنامه­ی درسی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره­ی 15 و 16، صص:28-11
مهرمحمدی، محمود. (1393). برنامه­ی درسی: نظرگاه­ها، رویکردها و چشم­اندازها ، چاپ هفتم، تهران: نشر به نشر.
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1395). روش­های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (با تأکید بر علوم تربیتی)، ویرایش ششم، چاپ چهاردهم. تهران: نشر ارسباران.
نوریان، محمد. ( 1386). تحلیل محتوای کتاب­های فارسی اول دبستان در ‌ایران، فصلنامه روانشناسان ‌ایرانی، سال سوم، شماره­ی 12، صص: 366-357.
هیلبرون، سیبل (1389). توسعه کارآفرینی در مدارس ابتدایی: مطالعه موردی، مطالعات آموزش بین المللی، شماره­ی 3 (2)؛ 174-184.
وایدیا، شیپرا. (1393). طراحی برنامه­ی درسی برای آموزش کارآفرینی: یک پروژه تجربی، مجله توسعه مهارتهای زندگی کارآفرین، 53-64.
وزارت آموزش و پرورش (1395)، کتاب معلم فارسی ششم دبستان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر تالیف کتاب­یهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، تهران: نشر اداره­ی کلّ نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
یعقوبی نجف­آبادی، اشرف. (1389). ضرورت آموزش کارآفرینی در همه­ی مقاطع، مجله­ی رشد مشاور مدرسه، شماره­ی 4، صص:32-28 .
 
Abd Hamid, M. (2013). Entrepreneurship education: The implementation in Year 1 primary school curriculum in Malaysia. A case study of one district in East Peninsular Malaysia, The University of York, Department of Education, York, England
Akbari Shaldareh, F. & Najafi Pazoki M., & Mohammadi, R. (2014). Fourth Grade Farsi Teacher Guidebook, Ministry of Education, Publisher: General Directorate for the Control of the Publishing and Distribution of Educational Materials
Altbach, P.G., Kelly, G. P., Petrie, H. G., & Weis, L. (eds.) (1991). Textbooks in American Education. Albany: State University of New York Press.
Arasti, Z., Qodousi, S., & Bagheri, A. (2015). The Effect of Entrepreneurship Education through Storytelling on Entrepreneurial Attitudes of Elementary Students, Quarterly of Development of Workers, 9(4), 593-612
Bayat, T., Ahmadi, P., & Parsa, A. (2013), The statuse of environmentat ethics in the content of primary school textbook if Iran, 10(9). 51-62
Bourgeois, A. (2012). Entrepreneurship Educationat School in Europe: National Strategies, Curricula and Learning Outcomes, European Comission , Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA),  doi:10.2797/80384
Debbaie, M., Jafari Sani, H., & Rashidi, Z. (2010). The degree of conflict between the Farsi curriculum elementary school (third and fourth bases) with reading literacy skills in accordance with the International Pearl Study, Quarterly Journal of Educational Innovations, 9(36). 29-49
Estiri, A. (2010), The need for entrepreneurship education in the elementary school and explaining the curriculum elements for it. Master's Thesis, Al-Zahra University, Tehran, Tran.
European Union. (2011). Entrepreneurial learning; A Key Competence Approch, South East European Centre for Entrepreneurial Learning Selska 217/IV, Zagreb,10000, Croatia.
Fathi Vajargad, K. (2014). Principles and Concepts of Curriculum Planning, First Edition, Tehran, The Science of Teachers publisher.
Fathi Vajargad, K. (2015). Curriculum toward new identities, vol1, Tehran, Ayeej publisher.
Ghasempour Moghadam, H. (2013). Farsi Guidebook on international schools, http://hghasempour.parsiblog.com
Ghasempour,  H. (2004). Comparative study of the views, approaches and methods of language curriculum and presentation of a model for curriculum development, Journal of Educational Innovations, No. 10, 74-101
Ghorchian, N. G., Maleki, H., & Khadivi, A. (2004). Curriculum design and engineering in the third millennium, Tehran, Andisheh Metacognition publisher.
Heilbrunn, S. (2010). Advancing Entrepreneurship in An Elementary School: A Case Study, International Education Studies , 3(2); 174-184.
Jafari Moghdam, S., Fakharzadeh, A. S. (2011). Development of entrepreneurial Attitude in textbooks,Case study: Farsi lesson in elementary school, Quarterly of Development of Workers, 11, 47-66 .
Kousari, M., & Nowroozzadeh, R. (2009). Explaining the Characteristics of Multiple Elements of the Undergraduate Curriculum with Emphasis on the Development of Entrepreneurship Skills, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, No. 54, 1-18
Maleki, H. (2016). curriculum development (practice guide), second edition, Tehran: Nashr Payam Andisheh.
Mazbouhi, S., Sharafi, M., & Moghaddam, M. (2011). Entrepreneurship Education Curriculum: Aim, Content, Teaching Method and Evaluation Method. Two Quarterly Journal of Innovation and Creativity in the Humanities, 1(3). 97-113
Mehrmohammadi, M. (2014). curriculum: theories, approaches and perspectives, second edition, vol 7, Tehran, Behnashr publishing.
Mehrmohammadi, M. (1988). curriculum patterns, journal of education, number: 15 & 16. 11-28
Ministry of Education (2015). the Teacher's Guide to the Sixth Persian Language School, the Organization for Research and Educational Planning, the Compilation Office for Elementary and Secondary School Textbooks, Tehran: The General Directorate for the Control of the Publishing and Distribution of Educational Materials.
Modarresi,S. J., & Modarresi, A.S. (2016). enterepreneurial management and its role in creativity and organization, 2th International conference on management and humanities, Estanbul, Turkey. https://www.civilica.com/Paper-ICMHCONF02-112.html
Mohseni, A. l., Mousavi, S. H., & Jalali, M. (2013). The role of entrepreneurship education in entrepreneurial attitudes and general self-efficacy of students, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 69. ,63-80
Monavarifard, F., Movahed Mohammadi, H., & Resvanfar, A. (2012). Examining the effect of curriculum components on students' entrepreneurial spirit, National Seminarians Conference and knowledge management business, Mazandaran University. http://www.modir.ir/Articles/4858.aspx
Naderi, E., & Seifnaraghi, M. (2016). Research methods and its evaluation in human sciences (with emphasis on education), Sixth Edition, Fourteenth Edition. TehrN: Arassbaran Publishing.
Noorian, M. (2007). A content analysis of the Iran first grade literature textbook, journal of Iranian psycholigyist, 3(12), 357-366
Rashidi, N., & Roghnejad, M. (2014). Content evaluation of Farsi language books in the ramework of Bloom's revised classification, Language prerequisites, 2(3). 83-106 publisher
Sabzeh, N. (2014). Designing an Entrepreneurship Curriculum in pre-primary school, PhD thesis. Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
Saeidi Mehrabad, M., & Mehtadi, M. M. (2009). The effectiveness of entrepreneurship education on developing of entrepreneurial behavior, Quarterly of Development of Workers, 1(2), 57-73
Sajjadi, S. S. & Sahraei, R. M. (2014). Evaluation of curriculum of Farsi language teaching centers from the perspective of non-Iranian Persian students, Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 4(2).68-87
Seraji, F., Attaran, M., Naderi, E., & Aliasgari, M. (2007). Curriculum Design of the Virtual University, Quarterly Journal of Curriculum Studies, 2(6).79-118
udc,c.s.,& Amadi, U.P.N. (2013). Intergrating basic entrepreneurship studies in to Primary education curriculum: Platform for sustainable national  cdevelopment. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(5).69-74
Vaidya, s.(2014).Curriculum Design for Entreprepreneurship Education: An Experimental Project, Developing Entrepreneurial Life Skills, pp 53-64 
Yaghoubi Najafabadi, A. (2010). The necessity of entrepreneurship education at all levels. Journal of School Counselor Development, 4. 28-32
 
دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 15
ویژه نامه ی آموزش زبان فارسی به عنوان زبان نخست
اردیبهشت 1397
صفحه 53-76
  • تاریخ دریافت: 25 آبان 1396
  • تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1397
  • تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1397