درک شنیداری ساخت‌های پرسشی فارسی با رویکرد روان‌شناسی زبان و کاربرد آن در آموزش زبان فارسی (مقاله علمی- پژوهشی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده‌ی مسئول، استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی

2 دانشیار دانشکد‌ه‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران

3 استادیار زبان‌شناسی، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

چکیده

پژوهش حاضر به پردازش ساخت­های پرسشی فارسی اختصاص دارد. پرسش این است که آیا بار شناختی تحمیل‌شده بر ذهن به‌هنگام درک شنیداری جملات حاوی انواع مختلف ساخت­های پرسشی یکسان است و کدام ساخت پرسشی سریع­تر و کدام‌یک کندتر پردازش می­شود. چارچوب نظری مبتنی‌بر زبان­شناسی ساخت‌گرا و رمزگان چندحسی است. حجم نمونه‌ مشتمل‌بر 120 جمله‌ی حاوی ساختار پرسشی و درمجموع 120 واژه و ناواژه‌ی فارسی است. روش پژوهش تصمیم­گیری واژگانی بیناحسی است که در آن نحوه‌ی پردازش جملات حاوی انواع ساخت­های پرسشی با برنامه‌ی نرم­افزاری انداز­ه‌گیری زمان واکنش به هزارم ثانیه بررسی شده است. متغیر مستقل نوع ساخت پرسشی و متغیر وابسته زمان واکنش آزمودنی­ها به محرک دیداری است. آزمودنی­ها 25 نفر دانشجوی 18 تا 30 ساله بوده­اند که در دو گروه مرد و زن مرتب شده­اند. آزمون اول نشان می­دهد که از میان دوازده نوع ساخت پرسشی فارسی تنها نوعی که با بقیه‌ی انواع تفاوت معنی­دار دارد ساخت­های پرسشی حاوی تک­پرسش‌واژه‌ی حرکت­‌کرده در جملات مرکب (نظیر «چیا رو فکر می­کنی او فردا بیاره») است که زمان واکنش به تکلیف تصمیم­گیری واژگانی کم‌تری را در مقایسه با ساخت‌های هم‌پایه گسسته در جملات مرکب و نیز ساخت­های پرسشی انتخابی در جملات مرکب دارد و مبتداسازی پرسش‌واژه با سهولت پردازش همراه است. متغیر جنسیت آزمودنی­ها بر زمان واکنش در این آزمون اثر داشته است. آزمون دوم نشان می­دهد متغیر نوع ساده یا مرکب ­بودن جمله بر زمان واکنش آزمودنی­ها بی­اثر بوده است. از دستاوردهای تحقیق حاضر می­توان برای تدریس زبان فارسی و تدوین مواد آموزشی برمبنای یافته­های عینی روان‌شناسی زبان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Auditory Perception of Persian Interrogatives from a Psycholinguistic Approach and its Application in Persian teaching

نویسندگان [English]

  • Masoumeh mehrabi 1
  • behrooz Mahmoodi- Bakhtiari 2
  • Hengameh Vaezi 3
1 Assistant professor of linguistics at Ayatollah Boroujerdi University
2 Associate professor of linguistics at University of Tehran
3 Assistant professor of linguistics at Rasht Islamic Azad University
چکیده [English]

This study investigates the processing of Persian interrogatives. The questions is the cognitive load during the processing of types of interrogatives. Which type of interrogatives is processed faster than the others and why?  The theoretical framework is structuralism and cross modal view point. The corpus contained 120 interrogative sentences besides 120 Persian words and non-words. Cross-modal lexical decision has been used by the use of special software estimating reaction time of subjects. Independent variable is the type of interrogative and the dependent variable is subjectsˈ reaction times to the lexical decision task. 25 students of universities aged 18-30 participated in this study classified into two groups of male and female. The first experiment show that one single moved wh-questions in complex sentences manifested in sentences like “chi-yā ro fek mikoni/?u fardā biyāre?” (What do you think he will bring?) is processed sooner than dissociated coordinated interrogatives contained in complex sentences and also optional interrogatives manifested in complex sentences . This shows that topicalization of the wh- word will lead to the ease of processing. The independent variable of participants̓ gender showed to be effective in the first experiment for the results showed that women are faster in reaction times than men. The second experiment results showed that the independent variable of syntactic structure (either simple or complex) is to be ineffective both across men and women. The findings of current investigation can be used to manage better lesson plans and curriculum design based on objective psycholinguistic findings. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interrogatives
  • listening comprehension
  • reaction time
  • processing
  • Shapiroˈs approach
باطنی ، محمدرضا. (1370). توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی. تهران: آگاه.
دبیرمقدم، محمد. (1383) . زبان‌شناسی نظری‌: پیدایش و تکوین دستور زایشی.  ویراست دوم. تهران: سمت.
شالچی، رامینه. (1395). بررسی مقایسه­ای پردازش پرسش‌واژه­ها در کودکان هشت‌ساله‌ی دختر و پسر شهر قزوین.  در چهارمین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های کاربردی در مطالعات زبان.
مهرابی، معصومه. (1389).  بازنمود ذهنی فعل در زبان فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله. رساله‌ی دکتری زبان‌شناسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
مهرابی، معصومه. (1394). تأثیر پیچیدگی بازنمودی فعل فارسی بر زمان پردازش. پژوهش­های زبان­شناسی. ش 12، 77ـ 92.

میرحسنی، مهسا. (1394). پردازش جملات پرسشی انگلیسی مبتنی‌بر فاعل و مفعول توسط فراگیران فارسی‌زبان. پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی. دانشگاه یزد. 

واعظی، هنگامه. (1389). بررسی صوری، نقشی و شناختی ساخت­های پرسشی در زبان فارسی. رساله‌ی دکتری زبان‌شناسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
واعظی، هنگامه. (1390). تحلیل شناختی از ساخت­های پرسش‌واژه­ای در زبان فارسی. دستور. ش 7، 90ـ  107.
واعظی، هنگامه. (1391). تحلیل نقشی ساخت­های پرسشی در زبان فارسی. ادب­پژوهی. ش 20، 89ـ 109.
واعظی، هنگامه. (1392). ساخت­های پرسش‌واژه­ای در زبان فارسی رویکردی کمینه­گرا. زبان­پژوهی. ویژه­نامه‌‌ی زمستان، 199ـ221.
 
References:
Bateni. M. (1991). The Description of Persian Syntactic Structure. Tehran: Agah publication company.[In Persian]  
Dabirmoghaddam, M. (2005). Theoretical Linguistics: emergence and evolution of generative grammar. Tehran: Samt publication company.[In Persian]
Kahnemuyipour, A. (2001). On Wh - Questions in Persian. Canadian  Journal of Linguistics, 46 (1-2), 41-61.
Karimi, S., &  Taleghani, A. (2007). Wh  - Movement , Interpretation , and  Optionality  in  Persian. In Karimi, S.,  Samiian, V., Wilkins, W. (eds.). Clausal and Phrasal Architecture: Syntactic Derivation       and Interpretation. John Benjamin Publishing.
Mahootian, Sh. (1997). Persian : Descriptive Grammar. Routledge.
Mehrabi, M. (2011). Mental Representation of Persian verbs during Listening Comprehension Ph.d. dissertation at Allameh Tabatabaii University, Tehran. [In Persian]
Mehrabi, M. (2016). The Effect of Representational Complexity on Processing Time. Research in Linguistics, vol.12. [In Persian]
Mirhasani, M. (2015). Processindg of English Interrogative Sentences due to their Subjects and Objects by Persain Learners. MA dissertation in Linguistics. Yazd University. [In Persian]  
Raney, G. E. (1993). Monitoring Changes in Cognitive Load During Reading: An Event Related Brain Potential and Reaction Time Analysis. Journal of Experimental
Psychology
, Learning, Memory, and Cognition. vol. 19.
Shalchi, R. (2015). A Comparative Study of Interrogative Processing in Eight Years Old Boys and Girls in Ghazvin. The Fourth International Symposium in Practical Investigations of Language Studies. [In Persian]  
Shapiro, L.P., & Levine, B. (1990). Verb processing during sentence
comprehension in aphasia. Brain and Language, 38, 21-47.
Vaezi, H. (2011).  The Investigation of Interrogatives in Persian from Structural, Functional, and Cognitive Approach. Ph. d. dissertation at Allameh Tabatabaii University, Tehran. [In Persian]
Vaezi, H. (2012). The Cognitive Analysis of Interrogatives in Persian. Dastoor. Vol. 7.  [In Persian]
Vaezi, H. (2013). The Cognitive Analysis of Interrogatives in Persian. Adab pazhoohi. Vol. 20.  [In Persian]
Vaezi, H. (2014). Interrogatives in Persian: mimimalistic approach. Zaban paghoohi (Journal of language research). 199-221. [In Persian]
Wainer, H. (1977). Speed vs. Reaction Time as a Measure of Cognitive Performance.
Memory and Cognition. vol.5 (2).