سخن سردبیر

سخن سردبیر

10.30479/jtpsol.2023.3281

چکیده

آدمی مخفی است در زیر زبان                                     این زبان پرده‌ست بر درگاه جان
بر صاحبان اندیشه و قلم وپژوهشگران عرصه زبان پر واضح است که اگر ابزار ورسانه‏ای چون زبان نبود، چه تکیه‏گاهی برای اندیشه می‏یافتیم وگنجینۀ اسرار خود را چگونه به دیگران عرضه می‏داشتیم وهیجانات و احساسات درون خویش را چگونه بیان می‏کردیم. روزگار موجود روزگار ارتباطات است و هنوز پیشتازترین و مهمترین وسیلۀ ارتباط جمعی زبان است و بس.زبان پهنۀ ظهور هر آن چیزی است که اجتماع را شکل می‏دهد وداشته‏های اجتماعی، فرهنگی، علمی، ادبی و هنری را بازمی‏تاباند. عالم و مسلط بر زبان هر ملتی شریک اندیشه‏ها، خلاقیت‏ها و فرهنگ و آداب و سنن آن ملت است. بی‏روی نیست که این همه تکاپو و تلاش در فهم زبان‏های دنیا به خرج می‏رود. زبان فارسی نیز با پشتوانه‏های فرهنگی وعلمی گرانسنگ و پربهایی که دارد، همیشه قبله علاقه‏مندان و عاشقان روزگاران دراز و متمدی بوده و هست.
درجهان امروز روش‏ها و نظریه‏های متعددی در پیشرفت و اعتلای آموزش زبان دوم پیدا و مبانی و بنیادهای آن‏ها شیوع یافته‏اند وتلاش‏های ارزنده‏ای نیز در آموزش و واکاوی ماهیت زبان انجام داده‏اند؛ اما به دلیل ماهیت کاملا ذهنی زبان، نتوانسته‏اند کل ذات و حقیقت زبان و به تبع یادگیری و آموزش آن را روشن کنند و پیداست که پس از اندک زمانی جای خود را به روش‏ها و نظریات دیگر داده‏اند واین فرایند وتطور وتحول در فهم حقیقت زبان وشیوه‏های درست آموزش آن همچنان ادامه دارد و با نقدها و داوری‏های درست و دقیق،اشکالات روش‏ها وشیوه‏های آموزش زبان مشخص می‏شود.
همچنین به دلایل بسیار بالاخص صرفه‏جویی در وقت و استفاده از فن‏آوری برتر در آموزش زبان ودخالت رایانه در فهم، درک و دریافت زبان، آموزش مجازی زبان دوم از دیگر انگیزه‏ها و سائقه‏های واکاوی زبان و آموزش درست وسریع آن است.
از دیگر سو ودر کنار اهمیتی که زبان وشیوۀ آموزش آن در عصرحاضر دارد، جایگاه ممتاز مدرسان زبان دوم نیز بسیار برجسته و پر رنگ مورد توجه علاقه‏مندان وپژوهشگران آموزش زبان قرارگرفته است. تسلط وی به زبان و شناخت زبان آموز، علم کافی به چگونگی انتقال دانش زبانی، فهم عمیق فرهنگ و پشتوانۀ فرهنگی زبانی که قصد آموزش آن را دارد، از مسائلی است که پژوهندگان به آن توجه زیاد داشته و تحقیقات افراوانی رانیز در این موضوع انجام داده‏اند.
درکنار پژوهش‏های گوناگون در حوزه‏ها و سطوح متنوع زبان، معنی پژوهان ونظریه‏های معنی‏شناسی هم به اهمیت معنی در آموزش زبان وتولید محتوای آموزشی توجه داشته‏اند و اقدام به فعالیت‏های ارزندۀ علمی در این زمینه کرده‏اند و نتایج آن تلاش‏های علمی را عرضه کرده‏اند ونیز تحولاتی که زبان در طی سالیان متمادی چه براثر عوامل برون زبانی و چه درون زبانی در همۀ واحدها و دستگاه‏های تشکیل دهندۀ زبان مانند آوا، معنا، واژگان، نحو و... به وقوع پیوسته، مورد مطالعه وبررسی وتحلیل قرار داده‏اند.
درشماره‏های 25 و26 «پژوهش‏نامۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» سعی شده پژوهش‏های فراگیری مبتنی بر رویکردهای یادشده به زبان، ارائه شود تا دوستداران و زبان‏آموزان، استادان ومدرسان زبان بتوانند در عرصۀ آموزش از این فعالیت‏های پژوهشی نهایت استفاده را ببرند.
این نشریۀ علمی با رویکرد بسیار خاصی که به زبان و آموزش زبان دارد و با دقت نظر و وسواس خاص علمی نسبت به انتشار پژوهش‏های موثر وکاربردی، سال‏های متمادی است که رتبۀ الف را در بین مجلات مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات وفن‏آوری کسب می‏کند. این توفیق بی شک وامدار ارائۀ پژوهش‏های ارزندۀ فعالان عرصه علم واندیشۀ است وزحمات وتلاش‏های مسولان ودست‏اندرکاران امور این نشریه وزین و در راس همۀ این عوامل، عنایات پروردگار علیم.
 
حمید طاهری
سردبیر

عنوان مقاله [English]

Editor-in-chief's note

چکیده [English]

 It is clear to scholars, writers and researchers in the field of language that if there was no media tool like language, what support would we find for thought, how would we present our secret thought treasures to others, and how would we express our inner emotions and feelings. This era is the age of communication, and the most important and leading means of mass communication is merely language. Language is the manifestation of everything that shapes society and reflects social, cultural, scientific, literary and artistic values. A language scholar and master of any country shares that nation’s ideas, creativity, culture, customs and traditions. It is not without reason that all this effort is spent on understanding the world’s languages. The Persian language, with its virtues and precious cultural and scientific support, has always been the favorite language of lovers and enthusiasts for a long time.
Today, many methods and theories have been proposed in the development and improvement of second language education, and their foundations have spread, and valuable efforts have also been made in teaching and analyzing the nature of language; but due to the completely subjective nature of language, these methods have not been able to clarify the whole essence and truth of language and hence its learning and teaching. It is evident that after a while, they have given their place to other methods and theories, and this process of evolution in understanding the truth of the language and the correct ways of teaching it is still going on. Furthermore, the problems of language teaching methods are identified with correct and precise criticisms and judgments.
Also, for many reasons, especially time-saving, the use of state-of-the-art technologies in language teaching, and the involvement of computers in understanding, comprehension and receiving the language, virtual teaching of the second language is one of the other motivations and drivers for language analysis and its correct and fast teaching.
On the other hand, in addition to the importance of language and its teaching method in today’s era, the privileged position of second language teachers has also been very prominent and strongly noticed by language education enthusiasts and researchers. Teacher mastery of the language and knowledge of the learner, sufficient knowledge of how to transfer linguistic knowledge, deep understanding of the culture, and cultural support of the language he intends to teach are among the issues that researchers have paid much attention to and have done extensive research on this issue.
In addition to different researches in various fields and levels of language, semanticians and semantic theories have also paid attention to the importance of meaning in language teaching and the production of educational content and have carried out valuable scientific activities in this field. The results of those scientific efforts have been presented, and also the changes that the language has undergone over the years due to extra-linguistic and intra-linguistic factors in all the units and systems that make up the language, such as sound, meaning, vocabulary, syntax, etc., have been studied and analyzed.
In issues 25 and 26 of the JTPSOL, an attempt has been made to present comprehensive investigations based on the aforementioned approaches to language so that language lovers and learners, professors and language teachers can make the most of these research activities in the field of education.
This journal has a very special approach to language and language education, and with remarkable scientific precision and obsession towards the publication of effective and practical investigations, it has been ranked A among the journals approved by the Ministry of Science, Research and Technology for many years.
This success is undoubtedly due to the valuable studies of the scholars in the field of science and thought, the hard work and efforts of the officials and those involved in the affairs of this prominent journal, and above all these factors, the blessings of Allah.
 
Hmid Taheri
Editor-in-chief