آغازه و پایانه‏ ی کلامی در درس‏نامه‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی- دانشگاه پیام نور

چکیده

منظور از آغازه و پایانه‌، کلمات یا عباراتی هستند که گوینده، مکالمه‏ی خود را با آن‏ها آغاز یا تمام می‌کند. نمونه‏ی کلیشه‌ای آغازه، «سلام» است و عبارت «خداحافظ» نیز نمونه‌ای رایج از پایانه‏ی کلامی به شمار می‌آید. عبارات کلیشه‌ای و رایجی همچون «تولدت مبارک» یا «نوروزتان پیروز» را نیز می‌توان به اعتبار کارکرد واقعی‌شان در میان کاربران زبان، آغازه یا پایانه نامید. در این پژوهش، الگوهای آغازه و پایانه‏ی شش درس‏نامه‏ی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان بررسی شده است. منابع مورد مطالعه عبارتند از: پورنامداریان (1386)، ثمره (1384)، ضرغامیان (1384)، صفارمقدم (1391)، فرزاد (2004) و شعبانی جدیدی و پرویز بروکشا (2010). یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد درس‏نامه‌های مورد مطالعه، در استفاده از عناصر آغازه و پایانه‏ی کلامی، به الگوهای طبیعی و متعارف زبان توجه نکرده‌اند. همچنین، استفاده از صورت‌های خطابِ رسمی، نسبت به غیررسمی بیشتر است. کاربرد آغازه‌ها نسبت به پایانه‌ها بیشتر است و بسیاری از مکالمات در پیکره‏ی پژوهش، ناگهان و به گونه‌ای مصنوعی خاتمه می‌یابند و در واقع قطع می‌شوند. محقق بر این باور است که یافته‌های پژوهش حاضر می‌تواند توجه مولفان متون آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان را به کاستی‏های منابع موجود جلب کرده و اهمیت بازنگری در متون مذکور را خاطرنشان سازد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Openings and Closings in Textbooks forTeaching Persian to Non-Persian Speakers

نویسنده [English]

  • Ali Reza gholi Famiyan
چکیده [English]

Openings and closings are words or expressions that speakers use to start or end a dialog. ‘Hello’ or ‘Hi’ are typical examples of an opening, and ‘goodbye’ or ‘bye’ represent a usual closing. Some expressions like ‘Happy Birthday’ or ‘Merry New Year’ are of other examples which function as opening or ending words. The corpus of this study included six textbooks for teaching Persian to non-Persian speakers as Purnamdariyan (2006), Samare (2004), Zarghamiyan (2004), Saffar Moghadam (2011), Farzad (2004), and Shabani Jadid & Parviz Brookshaw (2010). Findings indicated that the textbooks have not provided their learners with a normal and conventional pattern of openings and/or closings words. Also, the use of formal titles was more frequently employed compared to informal ones. In addition, the openings were reported more frequent than closings, also many dialogs end artificially and abruptly interrupted with no closing or pre-closing clue. Results would reflect the weaknesses of the syllabi of Persian language learning and accentuate the necessary revisions to materials.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Opening
  • Closing
  • Syllabus
  • teaching Persian language
پورنامداریان، ت. (1386). درس فارسی برای فارسی‌آموزان خارجی (دوره‌ی مقدماتی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ثمره، ی. (1384). آزفا (‌دوره‌ی مقدماتی، کتاب دوم). تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
صحرایی، ر. و شهباز، م. (1391). تحلیل محتوایی منابع آموزشی زبان فارسی بر پایه انگاره‌ی نیل اندرسون. پژوهش‌نامه‌ی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، سال اول، شماره‌ 2، صص: 2-30.  
صفّارمقدم، ا. (1391). زبان فارسی (چهار جلد). تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ضرغامیان، م. (1384). دور‌ه‌ی آموزش زبان فارسی (از مبتدی تا پیشرفته). تهران: انتشارات شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
 
Akindele, D. F. (2007). Lumela/Lumela: A Socio-Pragmatic Analysis of Sesotho Greetings. Nordic Journal of African Studies. 16(1): 1-17.
Bardovi-Harlig, K. et al. (1991). Developing Pragmatic Awareness: Closing the Conversation. ELT Journal, 45(1).
Coronel-Molina, S.M. (1998), Openings and Closings in Telephone Conversations between Native Spanish Speakers. Working Papers in Educational Linguistics. 14(1): 49-68.
Duranti, A. (1997). Linguistic Anthropology. Cambridge University Press.
Eisenstein Ebsworth, M., Bodman, J. W. & Carpenter, M. (1996). Cross-Cultural Realization of Greetings in American English. In S. M. Gass & J. Neu (Eds.), Speech Acts Across Cultures: Challenges to Communication in a Second Language (pp. 89-107). Berlin: Mouton de Gruyter.
Farzad, N. (2004). Teach Yourself Modern Persian. New York: McGraw-Hill.
Firth, J. R. (1972). Verbal and Bodily Rituals of Greeting and Parting. In J. S. La Fontaine (Ed.), The Interpretations of Ritual: Essays in Honour of A.I. Richards (pp. 1-38). London: Tavistock.
Godard, D. (1977). Same Setting, Different Norms: Phone Call Beginnings in France and the United States. Language in Society, 6: 209-219.
Hopper, R. & Koleilat-Doany, N. (1989). Telephone Openings and Conversational Universals: A Study in Three Languages. In S. Ting-Toomey & F. Korzenny (Eds.), Language, Communication and Culture (pp. 157-179). Newbury Park, CA: Sage.
Hymes, D. (1972). On Communicative Competence. In. J. Pride & J. Holmes (Eds.) Sociolinguistics: Selected Readings. Harmondsworth: Penguin Books.
Jucker, A. H. (2011). Greetings and Farewells in Chaucer’s Canterbury Tales. In P. Pahta & A. H. Jucker (Eds.), Communicating Early English Manuscripts. Cambridge University Press.
Khadem, A. & EslamiRasekh, A. (2012). Discourse Structure of Persian Telephone Conversation: A Description of the Closing. International Review of Social Sciences and Humanities, 2(2): 150-161.
Nilsen, A. P. (1984). Greetings and Salutations in a New Age. Language in Society, 13: 245-247.
Rash, F. J. (2004). Linguistic Politeness and Greetings Rituals in German-Speaking Switzerland. Notes: Linguistik-online, special volume- Dialectology of Swiss German Article is 25 pages long,
Schegloff, E. A. (1967). The First Five Seconds: The Order of Conversational Openings. Ph.D. dissertation. University of California, Berkeley.
Schegloff, E. A. (1968). Sequencing in Conversational Openings. American Anthropologist, 70: 1075-1095.
Schegloff, E. A. (1979). Identification and Recognition in Telephone Conversation Openings. In G. Psathas (Ed.) Everyday Language: Studies in Enthnomethodology (pp. 23-78). New York: Irvington.
Searle, J. R. (1969). Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge University Press.
Shabani Jadidi, P. & Parviz Brookshaw, D. (2010). The Routledge Introductory Persian Course: Farsi Shirin Ast. Routledge.
Wei, L. (2010). The Functions and Use of Greetings. Canadian Social Science, 6(4): 56-62.