اثربخشی آموزش مهارت تفکیک نشانه‌های فارسی مبتنی بر راهبرد بازی‌وارسازی بر غوطه‌وری و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دو زبانه پایه اول ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

10.30479/jtpsol.2025.20825.1677

چکیده

این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش نشانه‌های فارسی مبتنی بر رویکرد بازی‌وارسازی بر غوطه‌وری و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی پرداخته است. تفکیک نشانه‌های فارسی یکی از مهارت‌های کلیدی در زبان‌شناسی و پردازش زبان است. یکی از مشکلات اصلی در آموزش مدرن، کمبود انگیزه یادگیری است و بازی‌وارسازی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین تحولات آموزشی سال‌های اخیر، با ایجاد نشاط و تعامل، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دو زبانه پایه اول ابتدایی شهرستان شهریار در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است. برای نمونه‌گیری، ۷۰ دانش‌آموز دوزبانه انتخاب و پس از پیش‌آزمون مرتبط با نشانه‌های اِ(ه ـه) و هـ(ه ـه) در پایان کلمات، ۴۰ نفر که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه کنترل با روش سنتی و گروه آزمایش با نرم‌افزار بازی‌وارسازی محقق‌ساخته به مدت سه جلسه ۳۵ تا ۴۰ دقیقه‌ای آموزش دیدند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق‌ساخته غوطه‌وری و درگیری تحصیلی بود و پس از پایان دوره آموزشی، هر دو گروه با پس‌آزمونی یکسان ارزیابی شدند. داده‌ها با تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون‌های تی همبسته و مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازی‌وارسازی تأثیر مثبتی بر غوطه‌وری و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان و بهبود مهارت تفکیک نشانه‌های فارسی دارد. این پژوهش بر اهمیت آموزش بازی‌وارسازی تأکید و پیشنهاد می‌کند که این رویکرد در دوره‌های ضمن خدمت، راهبرد بازی‌وار‌سازی و شیوه‌های طراحی محیط‌های بازی‌وارسازی آموزش داده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Teaching Persian Signs Based on Gamification Strategies on the Academic Engagement of Bilingual Students in the First Grade of Elementary School

نویسندگان [English]

  • Rahim Moradi 1
  • Hosna Sayyareh 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran.
2 Master's Degree in Educational Technology, Faculty of Islamic Education, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study investigates the effectiveness of teaching Persian diacritics based on a gamification approach on the immersion and academic engagement of elementary bilingual students. Differentiating Persian diacritics is a key skill in linguistics and language processing. One of the main challenges in modern education is the lack of learning motivation, and gamification, as one of the most attractive educational innovations in recent years, has gained attention by creating excitement and interaction. The research method was quasi-experimental with a pre-test, post-test design and a control group. The statistical population included first-grade elementary students in Shahriar city during the 2023-2024 academic year. A sample of 70 bilingual students was selected, and after conducting a pre-test on the diacritics "اِ (ه ـه)" and "هـ (ه ـه)" at the end of words, 40 students who met the criteria were randomly assigned to two groups: control and experimental. The control group received traditional teaching methods, while the experimental group was taught using a researcher-developed gamified software over three sessions of 35 to 40 minutes. The tool was a researcher-made questionnaire on immersion and academic engagement, and both groups were assessed with the same post-test. The data were analyzed using multivariate covariance analysis and paired and independent t-tests. The results showed that gamification positively affected students' immersion, academic engagement, and improved their ability to differentiate Persian diacritics. This study emphasizes the importance of gamified learning environments and suggests that gamification strategies be taught in in-service training programs for teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching Persian signs
  • gamification
  • academic engagement
  • immersion
  • elementary school