نگرش دانشجویان خارجی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های خارج از کشور (تحلیل خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش و نگرش به رشته تحصیلی و آینده شغلی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مرکز آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

2 دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشگاه مطالعات خارجی پکن

10.30479/jtpsol.2025.21815.1699

چکیده

دراین پژوهش نگرش دانشجویان خارجی با ملیت‌های مختلف نسبت به رشته ادبیات فارسی با بررسی چهار متغیر خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش و نگرش به رشته تحصیلی و آینده شغلی بررسی شده است. گروهی از دانشجویان با ملیت‌های عربی، ترک، چینی و کرد شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از ایران در رشته زبان و ادبیات فارسی در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه چهار بخشی انگیزش دورنیه 2005 برگرفته از ایوانیچ و خالد (Iwaniec and Khaled 2024)، پرسش‌نامه خودکارآمدی تحصیلی برگرفته از شیلا و همکاران (et al 2019 Sheila) و پرسش‌نامه نگرش به رشته تحصیلی و آینده شغلی برگرفته از تاروردی‌زاده و تقی‌پور (Tarverdizadeh et al. 2024) است. نتایج کلی تحلیل آماری نشان داد که در همه فرضیات مورد بررسی دانشجویان چینی دارای بیشترین همبستگی و دانشجویان با ملیت عربی دارای کمترین مقدار همبستگی بوده‌اند. این یافته نشان دهنده وضع مطلوب در دانشگاه های چین و نیاز به فعالیت های انگیزشی در دانشگاه های عراق است. همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد دانشجویان کرد به لحاظ چهار متغیر (میزان انگیزش و نگرش به رشته تحصیلی، نگرش دانشجویان و خودکارآمدی تحصیلی، نگرش دانشجویان به آینده شغلی و خودکارآمدی تحصیلی) و دانشجویان ترک زبان به لحاظ سه متغیر (نگرش به رشته تحصیلی و آینده شغلی، انگیزش و آینده شغلی، خود آرمانی و نگرش به تحصیل و آینده شغلی و خودکارآمدی تحصیلی) دارای بیشترین همبستگی بوده‌اند. دست اندرکاران برنامه آموزشی می توانند با بهره گیری از فالیت های مرتبط با روان شناسی آموزش موجب بهبود متغیرهای مورد بررسی شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Attitude of Foreign Students of Persian Language and Literature in Universities Abroad (Analysis of Academic Self-Efficacy, Motivation and Attitude toward the Field of Study and Future of Career)

نویسندگان [English]

  • Navid ATAR SHARGHI 1
  • Zahra Abbasi 2
  • Yanjun Li 3
1 assistant professor, persian language teaching center, َضصرهدئ ]قضد
2 tarbiat-e Modarres University
3 Beijing Foreign Studies University
چکیده [English]

This study examines the attitudes of international students from various nationalities toward the field of Persian literature by analyzing four variables: academic self-efficacy, motivation, attitude toward the field of study, and career prospects. The research participants included students of Arabic, Turkish, Chinese, and Kurdish nationalities who were studying Persian language and literature at universities outside Iran. The research instrument consisted of a four-part questionnaire: the 2005 Dornyei motivation questionnaire adapted from Iwaniec and Khaled (2024), the academic self-efficacy questionnaire adapted from Sheila et al. (2019), and the attitude toward the field of study and career prospects questionnaire adapted from Tarverdizadeh et al. (2024).The overall statistical analysis results indicated that, across all hypotheses examined, Chinese students exhibited the highest correlation, while Arabic-speaking students showed the lowest correlation. This finding suggests a favorable academic environment in Chinese universities and a need for motivational activities in Iraqi universities. Additionally, the study's findings reveal that Kurdish students demonstrated the highest correlation in all four variables (motivation and attitude toward the field of study, students' attitudes and academic self-efficacy, students' attitudes toward career prospects and academic self-efficacy). Turkish-speaking students showed the highest correlation in three variables (attitude toward the field of study and career prospects, motivation and career prospects, ideal self-concept, attitude toward education and career prospects, and academic self-efficacy). Educational policymakers can enhance these examined variables by incorporating educational psychology-related activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Self-Efficacy
  • Motivation
  • Attitude toward the Field of Study
  • Attitude toward the Future of Career
  • Teaching Persian Language and Literature