Integrating Technology into Persian as a Second Language Education: A Systematic Review of Trends, Challenges, and Future Directions

نوع مقاله : مقالات مروری

نویسندگان

1 Department of English Language, School of Paramedical Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran

2 Department of Persian language and literature School of Paramedical Sciences Shiraz University of Medical Sciences Shiraz, Iran

10.30479/jtpsol.2025.22024.1709

چکیده

در این مطالعه، بیش از یک دهه پژوهش (1391-1404) در زمینه‌ی ادغام فناوری در آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم (PSL) بررسی شده است و به سه پرسش اصلی پاسخ داده می شود: (1) چه فناوری‌هایی در آموزش PSL استفاده می‌شوند و تأثیرگذاری آن چقدر است؟ (2) چه چالش‌هایی مانع ادغام این فناوری‌ها در روند آموزش می‌شوند؟ (3) چگونه فناوری‌های نوظهور می‌توانند شکاف‌های موجود را در آموزش PSL برطرف کنند؟ در این پژوهش با بهره‌گیری از پروتکل‌ پریزما، 29 مطالعه تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد که حرکتی هدفمند از ابزارهای پایه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به سمت فناوری‌های نوظهور مانند چت‌بات‌های هوش مصنوعی، واقعیت افزوده/واقعیت مجازی، و اپلیکیشن‌های موبایل وجود دارد. فناوری‌هایی مانند اپلیکیشن‌های تشخیص گفتار و پلتفرم‌های واقعیت مجازی ، انگیزه‌ی یادگیری، مهارت حفظ واژگان، و توانایی تعامل مناسب فرهنگی را تقویت می‌کنند؛ اما اثربخشی آن‌ها به دلیل ناهماهنگی آموزشی با خط فارسی، دوزبان‌گونگی، و ظرایف اجتماعی‌فرهنگی محدود شده است. مهم‌ترین مانع‌ها عبارتند از ترس استفاده از فناوری در میان معلمان، نابرابری‌های زیرساختی و یکسان‌انگاری فراگیران. این مرور، چارچوبی برای پژوهش‌ آینده پیشنهاد می‌کند که بر اساس آن می‌توان به طراحی ابزارهای مناسب آموزشی، سیستم‌های هوش مصنوعی با توانایی تشخیص گویش‌ها و برنامه‌های تربیت معلم با امکان ارزیابی، اقدام کرد. با ادغام عادلانه‌ی فناوری‌ها و بومی‌سازی این ابزارها شکاف میان نوآوری‌های جهانی و نیازهای زبانی و فرهنگی منحصر به فرد فارسی کاهش می یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Integrating Technology into Persian as a Second Language Education: A Systematic Review of Trends, Challenges, and Future Directions

نویسندگان [English]

  • Laleh khojasteh 1
  • Sanaz Mojarrad 2
1 Department of English Language, School of Paramedical Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
2 Department of Persian language and literature School of Paramedical Sciences Shiraz University of Medical Sciences Shiraz, Iran
چکیده [English]

This systematic literature review (SLR), guided by PRISMA protocols, synthesizes a decade of research (2013–2025) on integrating technology into Persian as a second language (PSL) education, addressing three core questions: (1) What technologies are used in PSL teaching, and how effective are they? (2) What challenges hinder technology integration? (3) How can emerging technologies address gaps in PSL pedagogy? Guided by PRISMA protocols, 29 studies were analyzed, revealing a shift from foundational ICT tools to skill-specific innovations (e.g., AI chatbots, AR/VR, mobile apps). While technologies like speech recognition apps and immersive VR platforms enhance motivation, vocabulary retention, and cultural competence, their effectiveness is constrained by pedagogical misalignment with Persian’s right-to-left script, diglossic variations, and socio-cultural nuances. Key barriers include teacher technophobia, infrastructural inequities, and one-size-fits-all designs ill-suited for diverse learners. The review proposes a framework for future research, emphasizing pedagogy-driven tool design, dialect-aware AI systems, and scalable teacher training programs. This study advocates for equitable, context-sensitive technology integration to bridge global CALL innovations with Persian’s unique linguistic and cultural demands.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian as a second language (PSL)
  • computer-assisted language learning (CALL)
  • systematic review
  • educational technology
  • less commonly taught languages (LCTLs)
  • teacher readiness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 16 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 30 تیر 1404