بررسی سواد ارزیابی مدرسان زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 گروه زبانهای خارجی، کالج بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی تهران

10.30479/jtpsol.2025.21944.1707

چکیده

سنجش و ارزیابی در آموزش و یادگیری زبان دوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین، گروه های مختلفی که درگیر آموزش، سنجش و ارزیابی هستند، از جمله مدرسان، متخصصان حوزۀ سنجش و ارزیابی و پژوهشگران نیازمند این هستند که در این زمینه اطلاعات و دانش مورد نیاز را کسب کنند. با وجود اینکه اکثر مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دوره های استادپروری قبل از خدمت را می‌گذرانند، ولی در مواجهه با فعالیت‌های مرتبط با آزمون سازی از توانایی لازم برخوردار نیستند. بخشی از این مشکل ناشی از عدم شفاف بودن ساختار سواد ارزیابی زبان می‌باشد. این پژوهش در نظر دارد کمبودهای سواد سنجش و ارزیابی مدرسان زبان فارسی، نیازهای آنها به این مقوله، و برداشت آنها از اهمیت عناصر سازندۀ آن در عمل را بررسی نماید. بدین منظور ، 45 مدرس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامۀ Fulcher (2012) استفاده شد. نتایج این پژوهش بیانگر این است که نیاز مدرسان زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در نمره‌دهی آزمون مهارت های تولیدی (گفتاری و نوشتاری) دارای بالاترین فراوانی انتخاب و تاریخچۀ آزمون سازی زبان دارای پایین ترین فراوانی انتخاب است. همچنین، بین رشته‌ تحصیلی و مولفه‌ی نوشتن ویژگی‌ها/طرح کلی آزمون رابطه‌ی معنی‌داری وجود دارد. به ترتیب مدرسانی که در رشته‌ی آموزش زبان انگلیسی، آزفا، زبان‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده‌اند بیشترین اهمیت را به این مورد می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Assessment Literacy of Teachers of Persian to Speakers of other Languages

نویسندگان [English]

  • Zahrasadat Hoseini 1
  • Enayat Shabani 2
1 Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University of Tehran, Iran
2 Department of Foreign Languages; International College; Tehran University of Medical Sciences
چکیده [English]

Assessment plays a pivotal role in second language teaching and learning. Consequently, it is essential that the stakeholders involved in instruction, assessment, and evaluation – including teachers, assessment specialists, and researchers – gain and possess adequate knowledge in this domain. Although most instructors teaching Persian to speakers of other languages (TPSOL) undergo pre-service teacher training programs, their performance in test development-related tasks often remains virtually unsatisfactory. This issue may, in part, stem from the conceptual ambiguity surrounding assessment literacy (AL) in language education. This study aims to examine TPSOL teachers’ deficiencies in AL, their perceived needs in this area, and their views on the practical importance of its various components. To this end, the assessment literacy for the language classroom questionnaire (Fulcher, 2012) was administered to 45 TPSOL instructors. The findings revealed that the most frequently identified need among participants was related to scoring the assessment of productive skills (i.e., speaking and writing), while the least prioritized area was knowledge of language testing history. Additionally, a significant relationship was found between the participants’ academic majors and their emphasis on writing test specifications. Specifically, instructors with degrees in Teaching English as a Foreign Language (TEFL), Teaching Persian as a Foreign Language (TPFL, also known as AZFA), Linguistics, and Persian Language and Literature, respectively, attached the greatest importance to this component. The study concludes with further findings and pedagogical implications for teacher education and professional development programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Assessment literacy
  • teaching of Persian to speakers of other languages
  • assessment and testing