مشارکت بیشتر، یادگیری بهتر؟ بررسی رابطۀ بین مشارکت و یادگیری واژه‌های فارسی در محیط‌های تلفیقی برخط

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی،

2 استاد گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین میزان مشارکت فارسی‌آموزان و یادگیری واژه‌های کاربردی زبان فارسی در محیط‌های تلفیقی برخط و مقایسۀ اثربخشی سه انگارۀ آموزش تلفیقی شامل کلاس معکوس، چرخش ایستگاه و مجازی غنی‌شده انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با طرح شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه‌های مستقل اجرا گردید. جامعۀ آماری شامل ۴۵ فارسی‌آموز سطح مقدماتی مؤسسۀ حیات‌النفوس (از ملیت عراقی) بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند انتخاب و به‌طور مساوی در سه گروه آموزشی تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل آزمون یادگیری واژه‌های کاربردی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون)، پرسش‌نامۀ استاندارد مشارکت زبان‌آموزان در آموزش برخط دیکسون (۲۰۱۵)، و داده‌های عملکردی سامانۀ مدیریت یادگیری Google Classroom بود. داده‌ها با بهره‌گیری از آمار توصیفی، تحلیل واریانس یک‌طرفه آنُوا آزمون تعقیبی توکی، ضریب همبستگی پیرسون و محاسبۀ اندازۀ اثر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد هر سه انگاره موجب پیشرفت در یادگیری واژه‌ها شدند، اما گروه چرخش ایستگاه بالاترین میانگین نمرۀ پس‌آزمون (21.80= میانگین) و بیشترین میزان مشارکت(71.8= میانگین) را داشت. افزون بر این، تنها در انگارۀ چرخش ایستگاه رابطۀ مثبت و معناداری بین مشارکت و یادگیری واژه‌ها مشاهده شد. به‌طور کلی، نتایج پژوهش نشان می‌دهد طراحی مرحله‌محور، تعاملی و بازخورد‌محور در الگوی چرخش ایستگاه می‌تواند نقشی مؤثر در ارتقای مشارکت و بهبود یادگیری در محیط‌های تمام‌برخط ایفا کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

More Engagement, Better Learning? Investigating the Relationship Between Engagement and Persian Vocabulary Learning in Online Blended Environments

نویسندگان [English]

  • Hosniyeh Sharafinezhad 1
  • Rezamorad Sahraei 2
1 Ph.D. candidate in Teaching Persian to Speakers of Other Languages, Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages , Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Professor of Linguistics, Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This study was conducted to examine the relationship between Persian learners’ engagement and their learning of Persian vocabulary in use within blended online environments and to compare the effectiveness of three blended learning models: flipped classroom, station rotation, and enriched virtual. The research was applied in nature and employed a quasi-experimental pretest–posttest design with independent groups. The statistical population consisted of 45 beginner-level Persian learners at the Hayat al-Nufous Institute (Iraqi nationality), who were selected through purposive convenience sampling and equally divided into three instructional groups. The data collection instruments included a Persian vocabulary in use test (pretest and posttest), the standardized Online Student Engagement Scale (Dixson, 2015), and performance data from the Google Classroom learning management system. The data were analyzed using descriptive statistics, one-way analysis of variance (ANOVA), Tukey’s post-hoc test, Pearson’s correlation coefficient, and effect-size calculation. The findings showed that all three models led to progress in vocabulary learning; however, the station rotation group achieved the highest mean posttest score (M = 21.80) and the highest level of engagement (M = 71.8). Furthermore, a significant positive correlation between engagement and vocabulary learning was observed only in the station rotation model. Overall, the results indicate that a phase-based, interactive, and feedback-oriented design in the station rotation model can play an effective role in enhancing engagement and improving learning in fully online environments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • blended learning
  • station rotation
  • flipped classroom
  • enriched virtual
  • engagement

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 04 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری: 20 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 20 مهر 1404