حلقه‌های تعاملی گوش‌دادن: مشارکت فارسی‌آموزان در گفت‌وگوی جمعی برای تقویت مهارت شنیداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطیایی، تهران، ایران

چکیده

با وجود مزایای شناخته‌شده گوش‌دادن تعاملی، آموزش زبان فارسی هنوز عمدتاً بر تمرین‌های شنیداری یک‌طرفه متکی است و زبان‌آموزان بدون فرصت برای گفتگو، اطلاعات را به‌طور منفعلانه دریافت می‌کنند. حلقه‌های تعاملی گوش‌دادن با ایجاد محیط‌های شنیداری ساختاریافته اما انعطاف‌پذیر، می‌توانند به زبان‌آموزان کمک می‌کنند تا از طریق تعامل با همتایان خود و بحث‌های هدایت‌شده، مهارت‌های درک مطلب خود را تقویت کنند. این پژوهش به بررسی تأثیر حلقه‌های گوش‌دادن تعاملی بر مهارت درک شنیداری فراگیران غیرفارسی‌زبان در یادگیری زبان فارسی می‌پردازد. در این مطالعه از طرح آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. شرکت‌کنندگان 60 فارسی‌آموز مرد و زن بزرگسال عراقی سطح متوسط به‌بالا بودند که به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (که در حلقه‌های گوش‌دادن تعاملی شرکت کردند) و گروه کنترل (که آموزش شنیداری سنتی دریافت کردند) تقسیم شدند. روش تحقیق ترکیبی شامل تحلیل‌های کمی و کیفی بود. نتایج کمی نشان داد که پیشرفت آماری معناداری در نمرات درک شنیداری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل وجود داشته است. داده‌های کیفی نیز نشان داد که شرکت‌کنندگان در حلقه‌های گوش‌دادن تعاملی، این روش را جذاب و اثربخش برای ارتقای درک شنیداری ارزیابی کرده‌اند. علاوه‌براین، نتایج این پژوهش با رد فرضیه صفر مبنی بر عدم تأثیر معنادار حلقه‌های تعاملی گوش‌دادن بر مهارت درک شنیداری غیرفارسی‌زبانان، از رویکردهای تعاملی و مشارکتی برای یادگیری زبان حمایت می‌کند. در نهایت، این مطالعه با تأکید بر نیاز به فعالیت‌های گوش‌دادن تعاملی ساختارمند در طراحی برنامه درسی، به حوزه آموزش زبان فارسی کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Interactive Listening Circles: Engaging Persian Learners in collaborative Dialogue to Enhance Listening Comprehension

نویسنده [English]

  • Mohammad Naghizadeh
1. Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Allameh Tabataba’i, Tehran, Iran
چکیده [English]

While the benefits of interactive listening are well-established, Persian language teaching continues to predominantly rely on one-way listening exercises where learners passively receive information without opportunities for dialogue or clarification. This approach overlooks the inherently interactive nature of listening, which requires active engagement between speakers and listeners (Brown & Lee, 2015). Interactive listening circles address this gap by creating structured yet flexible listening environments that enable learners to enhance their comprehension skills through peer interaction and guided discussions. This study examines the impact of interactive listening circles on the listening comprehension of non-native Persian learners. Employing an experimental pretest-posttest control group design, the research involved 60 adult upper-intermediate Iraqi learners of Persian, who were randomly assigned to either an experimental group (participating in interactive listening circles) or a control group (receiving traditional listening instruction). A mixed-methods approach was used, combining quantitative and qualitative analyses. Quantitative results demonstrated a statistically significant improvement in the listening comprehension scores of the experimental group compared to the control group. Qualitative findings revealed that participants perceived the interactive listening circles as both engaging and effective for improving listening proficiency. Consequently, the study rejects the null hypothesis that interactive listening circles have no significant impact on the listening comprehension of non-native Persian learners, providing empirical support for interactive, collaborative approaches to language learning. By highlighting the effectiveness of structured interactive listening activities, this research contributes to Persian language pedagogy and underscores the need to incorporate such approaches into curriculum design.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interactive Listening Circles
  • Listening Comprehension
  • Collaborative Dialogue
  • Iraqi Persian learners