منابع:
آقاگلزاده، فردوس. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
آقاگلزاده، فردوس، کرد زعفرانلو، عالیه و رضویان، حسین. (1390). سبکشناسی داستان بر اساس فعل: رویکرد نقشگرا، سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، سال 4، شمارهی 1، صص: 243-255.
ابوالحسنی، زهرا، میرملک ثانی، مریم. (1387). بررسی کتابهای درسی دانشگاهی بر اساس نظریهی نقشگرای نظاممند هلیدی و مقایسه آن با متون همسان غیر درسی، معرفی یک پایاننامه، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی: سخن سمت، شمارهی 20، صص129-144.
تبریزمنش، معصومه. (1385). بررسی مجموعهی فارسی بیاموزیم از منظر فرانقش تجربی بر اساس چارچوب نظری دستور نقشگرای نظاممند هلیدی، پایاننامه کارشناسی ارشد زبان، دانشگاه تهران.
تولان، مایکل. (1386). روایتشناسی درآمدی بر زیباشناختی ـ انتقادی، ترجمهی سید فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
جمالی، رسول. (1385). بررسی پیوندهای انسجام دستوری ارجاع، حذف و جانشینی در متون خواندن کتابهای درسی فارسی بیاموزیم، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
حقشناس، علی محمد. (1390). زبان و ادب فارسی در گذرگاه سنت و مدرنیته، تهران: آگه.
دبیرمقدم، محمد. (1383). زبانشناسی نظری، پیدایش و تکوین دستور زایشی، تهران: سمت.
ذوالفقاری، حسن، غفاری، مهبد و محمودی بختیاری، بهروز. (1382)، فارسی بیاموزیم، تهران: مدرسه.
رضاخانی، فرشته. (1385). بررسی مجموعهی فارسی بیاموزیم (آموزش زبان فارسی) از منظر فرانقش بینافردی بر اساس چارچوب نظریهی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
رضایی، حدائق، علیپور، محمد. (1391). بررسی متون خوانداری مجموعهی فارسی بیاموزیم بر اساس نقشهای هفتگانه زبان از دیدگاه هلیدی، پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی بهغیرفارسیزبانان، سال اول، شمارهی 2، صص: 163-179.
رمضانی، احمد، رستم بیک تفرشی، آتوسا. (1394). تحلیل متن کتاب زبان انگلیسی هفتم بر مبنای دستور نقشگرای نظاممند هلیدی، پژوهشنامه انتقادیمتون و برنامههایعلوم انسانی، سال 15، شمارهی 3، صص: 59-76.
سارلی، ناصرقلی، ایشانی، طاهره. (1390). نظریهی انسجام و هماهنگی انسجامی و کاربست آن در یک داستان کمینهی فارسی (قصه نردبان) ، دو فصلنامهی زبانپژوهی، سال 2، شمارهی 4، صص: 51-77.
سلطانی، علی اصغر. (1384). قدرت، گفتمان و زبان، تهران: نشر نی.
صفار مقدم، احمد. (1391). زبان فارسی: کتاب سوم، ایران امروز، تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
صحرایی، رضامراد، وکیلیفرد، امیررضا، سلطانی، مریم. (1392). بازنمایی اصول انگارهی نیشن و مکآلیستر در برنامههای درسی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، سال دوم، شمارهی1، صص: 5-36.
غفاری مهر، مهرخ. (1383). بررسی دو مجموعه از کتابهای آموزش زبان فارسی از دیدگاه نظریهی نقشگرای هلیدی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
فاولر، راجر، یاکوبسن، رومن، لاج، دیوید، بری، پیتر. (1390)، زبانشناسی و نقد ادبی، ترجمهی مریم خوزان و حسین پاینده، تهران: نشر نی.
فالک، جولیا. اس. (1377). زبانشناسی و زبان، ترجمهی خسرو غلامعلیزاده، مشهد: آستان قدس رضوی.
قبول، احسان. (1393). آموزش نوین زبان فارسی، مشهد: یاسین.
مدرسی، یحیی، حاجی زاده، معصومه. (1395). نگاهی تطبیقی به فرایندهای ششگانه هلیدی در تحلیل متون تألیفی و ترجمهای پزشکی، فصلنامه زبان شناخت، سال هفتم، شمارهی1،صص:151-170.
مشکوهالدینی، مهدی. (1381). سیر زبانشناسی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
مهاجر، محمد، نبوی، مهران. (1376). به سوی زبانشناسی شعر، رهیافتی نقشگرا، تهران: مرکز.
ناسک، شیوا. (1388). بررسی مجموعه آموزشی زبان فارسی از دیدگاه نقشگرایی (فرانقش متنی)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
نجفی، آزاده. (1386). بررسی توزیع فرایندهای فرانقش تجربی در کتاب بخوانیم پایههای اول تا پنجم دبستان بهعنوان رسمیترین منبع زبانآموزی کودکان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
یول، جرج. (1389). نگاهی به زبان (یک بررسی زبانشناختی)، ترجمهی نسرین حیدری، تهران: سمت.
Abolhasani, Z., & MirmalakSani, M. (2008). "A Study of academic books based on the systematic functional theory of Halliday and comparing it with Non-syllabus homological texts, introducing a tesis", researching and writing academic books:sokhanesamt ,No 20, pp. 129-144.
Agha Golzadeh, F., KordZaferanlou, A., & Razavian, H. (2011). "Stylistics of Story Based on Verb: functional Approach", The Stylistics of Persian Order and Prose (Spring of Literature), 4th Years,NO1. pp. 243-255.
Agha Golzadeh, F. (2006). Critical Discourse Analysis, Tehran: Elmy and Farhangy Publishing
Butler, c. (2004). An introduction to functional Grammar, NewYork:Routledge, Chanpan and Hal.inc.
DabirMoghadam, M. (2004). Theoretical Linguistics, Emergence and Development of Generative Grammar, Tehran: Samt.
Faller, R., Jacobson, R., LA, D., & Berry, P. (2011). Linguistics and Literary Criticism, Translation by Maryam Khouzan and HosseinPayandeh, Tehran: Ney.
Falk, JS. (1998). Linguistics and Language, Translated by KhosrowGholamAlizadeh, Mashhad: Astan Quds Razavi.
GhaffariMehr, M. (2004). A Study of Two Collections of Persian Language Teaching Books in the Viewpoint of Hallidey,s functional theory ,(Master's Degree), ShahidBeheshti University, Tehran, Iran.
Haghshenas, AS. (2011). Persian language and literature on the path of tradition and modernity, Tehran:Agah.
Halliday, M. A. K. (2004). An introduction to functional Grammar,NewYork:Routledge, Chanpan and Hal.inc.
Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1985). Language, Context: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective, Deakin University Press.
Halliday, M. A. K. & Hasan, R. (1976). cohesion in English, London: Long man.
Hasan,R.(1984)."CoherenceandCohesiveHarmony".inj.flood(ed),understandreadingcomprehension (IRA,Newark:Delaware).
Jamali, R. (2006). A Study of the grammatical cohesive tie of referrals, ellipsis and substitution in reading texts of Farsi Biamuzim, (Master's Thesis), AllamehTabatabai University, Tehran, Iran.
Kranke. K. (1987). Approache to syllabus design of forein language teaching .Englewood clhff. Prentice hall.
Kranke, K.(1987). Approache to syllabus design of forein language teaching .Englewood clhff. Prentice hall.
Modarresi, y., & Hajizadeh, M. (2016). "A Comparative examination of the Halliday,sSixfold Processes in Medical Writing and Translating Texts", Language studies, Year 1, No. 1, pp. 151-170.
Meshkatoddini, M. (2002). The origin and development of Linguistics theory, Mashhad: Ferdowsi University press..
Mohajer, M., & Nabavi, M. (1997). toward the linguistics of poetry, A Functional approach, Tehran: Markaz.
Nasek, Sh, (2009). A Study of the Persian Language Collections in the Viewpoint of Functionalism (textual metafunction), AllamehTabatabaei University, Tehran, Iran.
Najafi, A. (2007). Review of the Distribution ofProcess,s Experimental MetafunctionIn the bookoflet,s read in first-fifth grades of elementary school as the most official source of children's linguistics.(Master's thesis), Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
qabul, A. (2014). Modern education of Persian language, Mashhad: Yassin.
Reza Khani, F. (2006). A Study of Farsi Biamuzim,s Collection (Farsi Language Learning) from the Perspective of Interpersonal metafunction Based on the Theory of the Halliday,s systemic functional grammar, (Master's Degree), ShahidBeheshti University, Tehran, Iran.
Rezaei, H., & AliPour, M. (2012). "A study of the reading passages Farsi Biamuzim based on Halliday,s seven function of of language",Jornal of teaching Persian to speakers of other languages, first year, 2, pp. 163- 179
Ramezani, A., & RostambeikTafreshi, A. (2015), "Text Analysis of of the Seventh of the English Language Based on Halliday,s systemic functional Grammar", Critical Study of Human Sciences Texts and Programs; Year 15, Issue 3, pp. 59-76.
Sarley, NJ., & Ishani, T. (2011). "TheTheoryof Cohesion and Cohesive Harmony and the usage of it in a minimal Story" (The tale of ladder), Language Reserch, Year 2, Issue 4, pp. 51-77.
SaffarMoghaddam, A. (2006). Persian Language: Third Book, Iran TodayTehran:Developing Persian Language and Literature Council.
Sahraei, R. M., Vakilifard, A. r., & Soltani. M. (2013). "Language curriculum Design Analyzing and evaluating the syllabia of theaching Persian to Non- Persian speaker Based on Nation and Macalister Model", Jornal of teaching Persian to speakers of the other languages , Second year, p. 1, pp. 5-36.
Simpson, P. (2004). stylistics: AResource Book for students. London, Routledge.
Soltani, AS. (2005). Power, Discourse and Language, Tehran: Nashr-e-Ney.
Tabriz Manesh, M. (2006). A review of Farsi Biamuzim, from the perspective of the experientalmetafunctional based on the systemic functional grammar of Halliday.(Master's Thesis), Tehran University, Tehran, Iran.
Toolan, M. (2007). Narrative: A Critical Linguistic Introducthon, Translated by S. FatemehAlavi and FatemehNemati, Tehran: Samt.
Yule, J. (2010). The study of language (An introduction),Translated by NasrinHeidari, Tehran: Samt.
Zolfaghari, H., Ghaffari, M,. & MahmoudiBakhtiari, B. (2003).Let,sLearh Persian, Tehran,Madrese.