سخن سردبیر

سخن سردبیر

10.30479/jtpsol.2018.1859

چکیده

از آغاز دهه­ی 90 رشد دانش آموزشکاوی زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان آغاز شده است و شمار پژوهشگران و دانشگاهیانی که به­طور تخصصی صرفاً به این دانش می­پردازند، رو به فزونی گذاشته است. در این مدت، تلاش نشریه­ی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان، سرعت بخشیدن به رشد این دانش در کشور و جهان بود. گام‌های بزرگی برداشتیم تا مقاله­هایی برگزیده شوند که به نوعی پاسخ‌گوی دلمشغولی­ها و دغدغه‌های ذهنی مدرسان در حوزه­ی آموزش زبان باشند. با یاری داوران صاحب‌نظر کوشیدیم تا بهترین دستاوردهای پژوهشی این حوزه را برگزینیم. در واقع، اولویت نخست نشریه بومی­سازی و توسعه­ی این دانش است. پژوهش‏ها باید بتوانند در این زمینه اثرگذار باشند و راهکارهایی علمی برای رفع کاستی‌های این حوزه، چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ کاربردی، به کمک همگانی­ها و جهانی­های این دانش و با توجه به ویژگی­های زبان فارسی و نیازهای گوناگون فارسی­آموزان ارائه دهند. در این نشریه، در دسترس قراردادن و بازنمایی حاصل پژوهش­های غیرتکراری و هدفمند پژوهشگران با این هدف صورت می­گیرد که نیازهای دانش آموزشکاوی زبان فارسی هر چه سریع­تر برطرف گردند.
در همین راستا، در شماره­ی 6 این نشریه دست خویش به سوی آموزشکاوان صاحب­نظر در آموزش زبان­ها برای گرفتن یاری دراز کردیم و برای نخستین بار، دستاوردهای پژوهشگران آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان را به زبان انگلیسی به چاپ رساندیم تا بیش از پیش در معرض دید پژوهشگران داخل و خارج از کشور قرار گیرد. با توجه به استقبال کم­نظیر محققان، تصمیم بر آن است تا دوباره شماره­ی دیگری از نشریه (شامل 12 مقاله) به پژوهش­های انجام شده در حوزه­ی آموزش زبان فارسی به زبان انگلیسی اختصاص یابد. از این رو، از همه­ی دوستداران و علاقمندان این حوزه دعوت می­گردد که پژوهش­های اصیل و بدیع خود را که با روش­های علمی شناخته­شده به انجام می­رسانند، برای آینده­ی نزدیک که به­زودی شماره­ی آن اعلام می­گردد، به این نشریه ارسال نمایند. امید است که به یاری شما فرهیختگان و پژوهشگران ارجمند بتوانیم دریچه­های نو به روی مطالعات دانش آموزشکاوی زبان فارسی بگشاییم و در ارتقای جایگاه علمی آن گام­های بلندی برداریم.

امیررضا وکیلی‏ فرد
آموزشکاو زبان فارسی
سردبیر

عنوان مقاله [English]

Editor-in-chief's note

چکیده [English]

Since the beginning of the present decade, knowledge of teaching Persian language to non-Persian speakers has been growing steadily and the number of academics specializing solely in this field has been on the rise. Over these years, the Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages has been working to accelerate the growth of this knowledge in the country and the world. Thus, we made every effort to select articles which responded to teachers' concerns and problems in the field of language teaching. With the help of expert reviewers, we tried to select the best research achievements in this field. In fact, the top priority of the journal has been to localize and develop this knowledge. Research needs to be influential in this regard and provide theoretical and practical scientific solutions to the shortcomings in the field by considering the universals of this field, the characteristics of the Persian language, and the different needs of the Persian language learners. In this journal, original, goal-directed, and novel research studies are published and made available to researchers with the aim of meeting the needs of Persian language teaching field as quickly as possible.
To this end, in the 6th issue of this journal, we appealed to experts in language teaching for help and, for the first time, published the achievements of TPSOL researchers (Teaching Persian to Speakers of Other Languages) in English to make them more accessible to researchers at home and abroad. Due to the unprecedented appeal by the researchers, it was decided to dedicate another issue of the journal (containing 12 articles) to research conducted in the field of Persian language teaching in English. Thus, all researchers and scholars of this field are invited to submit their original and innovative works which have been conducted using well-known scientific methods to this journal for publication in a special issue the number of which will be announced soon. It is hoped that, with the help of distinguished scholars and researchers, we will be able to open up new avenues for the study of Persian language teaching and take great steps in promoting its scientific status.
 
Amirreza Vakilifard
Persian Language Teaching Researcher
Editor-in-chief