ابزارهای آموزش زبان فارسی در محیط مجازی: از طراحی تا اجرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش زبان فارسی- دانشگاه بین‏المللی امام خمینی(ره)

2 استادیار گروه کامپیوتر- دانشگاه بین‏المللی امام خمینی(ره)

3 عضو هیأت علمی گروه آموزش زبان فارسی- دانشگاه بین‏المللی امام خمینی(ره)

چکیده

تحول سریع فن‏آوری­های نوین، شیوه­ها و امکان یادگیری زبان را تغییر داده است. به­کارگیری سامانه‌های آموزش مجازی در حالِ پیشرفت و افزایش است و این امر در حوزه‏ی آموزش زبان فارسی به‏عنوان زبان خارجی نیز، با توجه به گستردگی و پراکندگی داوطلبان، حجم بالای درخواست، عدم وجود منابع کافی و دشوار بودن ارائه‌ی دوره‌های حضوری آموزش زبان فارسی برای همگان، اهمیت راه‏اندازی دوره‌های مجازی و غیرحضوری را دو چندان کرده است. چنین ضرورتی باعث گردید این موضوع در قالب یک طرح پژوهشی در دانشگاه بین‏المللی امام خمینی (ره) مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. نیازسنجی‌ها و امکان‌سنجی‌های انجام گرفته به‏منظور انتخاب یک سامانه‌ی مناسب برای ارائه‌ی دوره‌های مجازی نشان داد که در ارائه‏ی‌ محتوای مناسب آموزش زبان فارسی، باید ابزارهای تازه‌ای متناسب با نوع محتوای درسی ساخته شود. این مقاله‌ به بررسی تکنیکیِ طراحی و پیاده‌سازی ابزارهای مناسب برای ارائه‌ی دوره‌های آموزش مجازی زبان فارسی می­پردازد که بتوان طیّ آن یک ماژول موفق برای ارائه‌ی دوره‌ی آموزش زبان، طراحی نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Tools for Teaching Persian in a Virtual Environment: From Design to Implementation

نویسندگان [English]

  • Amirreza Vakilifard 1
  • Mohammad Amin Mahdavi 2
  • Mahdi Khodadadian 3
چکیده [English]

Increasing development of innovative technologies has changed the methods and possibilities of learning a language. The use, as well as development, of virtual educational systems is increasing. This is while, in teaching Persian as a foreign language, factors such as the expanding number of assorted candidates, high volumes of demands for learning Persian, inadequate resources, and the difficulties in conducting regular courses for all candidates, have multiplied the need of introducing virtual courses. Such inevitabilities led to the proposal of a project fordesigning and implementing a basic virtual Persian language course at Imam Khomeini International University. Needs analysis and feasibility studies for selecting a suitable system of conducting virtual courses have made it clear that in order to offer suitable syllabi for instruction of Persian, new tools related to the type of teaching contents have to be created. This article deals with the technical analysis of designing and implementing suitable tools for conducting virtual courses in Persian language through which a successful module for conducting Persian courses may be designed and developed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching Persian language
  • Virtual environment
  • Course management system – Language instruction tools – New developments