تاثیر به کارگیری نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان‏شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 نویسنده مسئول، دانشیار زبان‏شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشیار زبان‏شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

4 استاد زبان‏شناسی- دانشگاه تهران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر راهبرد نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی و نیز مقایسه‌ی شیوه‌های مختلف استفاده از نقشه‌های مفهومی از قبیل ارائه نقشه مفهومی توسط معلم در مقابل ترسیم نقشه مفهومی توسط زبان آموزان به صورت گروهی و انفرادی با یکدیگر است. روش تحقیق، روش ازمایشی باطرح پیش ازمون و پس ازمون است و جامعه آماری تحقیق شامل 126 نفر زبان آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و علوم پزشکی دانشگاه تهران است که در چهار گروه آزمایش و دو گروه کنترل انتخاب شدند. شیوه اجرای پژوهش بدین صورت بود که ابتدای پیش آزمون درک مطلب از متون آزمایشی هر دو گروه به عمل آمد و سپس به مدت 10 جلسه گروه آزمایش تحت تدریس روش مبتنی بر نقشه مفهومی و گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی مطالب آموزشی یکسان را آموزش دیدند.
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین میانگین‌ عملکرد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر راهبرد نقشه مفهومی نقش پررنگ و تاثیر به سزایی در تقویت مهارت خواندن دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

تاثیر به کارگیری نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی

نویسندگان [English]

  • zahrasadat Hoseini 1
  • mohammad reza pahlavannezhad 2
  • Reza Morad Sahraee 3
  • Ali Afkhami 4
1 ---
2 Ferdowsi University
3 ---
4 --
چکیده [English]

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر راهبرد نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی و نیز مقایسه‌ی شیوه‌های مختلف استفاده از نقشه‌های مفهومی از قبیل ارائه نقشه مفهومی توسط معلم در مقابل ترسیم نقشه مفهومی توسط زبان آموزان به صورت گروهی و انفرادی با یکدیگر است. روش تحقیق، روش ازمایشی باطرح پیش ازمون و پس ازمون است و جامعه آماری تحقیق شامل 126 نفر زبان آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و علوم پزشکی دانشگاه تهران است که در چهار گروه آزمایش و دو گروه کنترل انتخاب شدند. شیوه اجرای پژوهش بدین صورت بود که ابتدای پیش آزمون درک مطلب از متون آزمایشی هر دو گروه به عمل آمد و سپس به مدت 10 جلسه گروه آزمایش تحت تدریس روش مبتنی بر نقشه مفهومی و گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی مطالب آموزشی یکسان را آموزش دیدند.
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین میانگین‌ عملکرد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر راهبرد نقشه مفهومی نقش پررنگ و تاثیر به سزایی در تقویت مهارت خواندن دارد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • نقشه مفهومی
  • انگیزه
  • مهارت خواندن
  • فارسی آموزان خارجی