نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
2 نویسنده مسئول، دانشیار زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
3 دانشیار زبانشناسی- دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
4 استاد زبانشناسی- دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر راهبرد نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن فارسی آموزان خارجی و نیز مقایسهی شیوههای مختلف استفاده از نقشههای مفهومی از قبیل ارائه نقشه مفهومی توسط معلم در مقابل ترسیم نقشه مفهومی توسط زبان آموزان به صورت گروهی و انفرادی با یکدیگر است. روش تحقیق، روش ازمایشی باطرح پیش ازمون و پس ازمون است و جامعه آماری تحقیق شامل 126 نفر زبان آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و علوم پزشکی دانشگاه تهران است که در چهار گروه آزمایش و دو گروه کنترل انتخاب شدند. شیوه اجرای پژوهش بدین صورت بود که ابتدای پیش آزمون درک مطلب از متون آزمایشی هر دو گروه به عمل آمد و سپس به مدت 10 جلسه گروه آزمایش تحت تدریس روش مبتنی بر نقشه مفهومی و گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی مطالب آموزشی یکسان را آموزش دیدند.
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین عملکرد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر راهبرد نقشه مفهومی نقش پررنگ و تاثیر به سزایی در تقویت مهارت خواندن دارد.
کلیدواژهها [English]