ارزیابی محتوایی مجموعه فارسی بیاموزیم براساس چارچوب طبقه‌بندی تجدیدنظرشده بلوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی، بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز

2 بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.30479/jtpsol.2024.20294.1666

چکیده

پژوهش حاضر مجموعه کتاب‌های "فارسی بیاموزیم" (چاپ اول) را بر اساس چارچوب طبقه‌بندی تجدید‌نظر‌شده بلوم بررسی نمود. بدین منظور، تمامی فعالیت‌ها و تمرین‌های این مجموعه کدگذاری گردید و جهت اطمینان از قابل-اعتمادبودن کدگذاری‌ها، از دو روش پایایی بین دو کدگذار مستقل و بازکدگذار استفاده شد. سپس، فراوانی نسبی وقوع اهداف یادگیری مختلف محاسبه گردید. یافته‌ها نشان داد که به طور کلی، در این مجموعه، فراوانی نسبی مهارت‌های تفکر سطوح پایین‌تر (به‌یادآوردن، فهمیدن و به‌کار‌بردن) نسبت‌به مهارت‌های تفکر سطوح بالاتر (تحلیل‌کردن، ارزیابی‌کردن و خلق‌کردن) بیشتر بود. بااین‌وجود، کدهای "به‌یادآوردن دانش واقعی"، "فهمیدن دانش واقعی"، "فهمیدن دانش مفهومی"، "به‌کاربردن دانش واقعی"، "به‌کاربردن دانش مفهومی"، "به‌کاربردن دانش روندی"، و "به‌یادآوردن دانش مفهومی" که به‌ترتیب از پرتکرارترین تا کم‌تکرارترین هدف‌های سطوح پایین یادگیری در این مجموعه بودند، دارای سیر کاهشی فراوانی نسبی از جلد اول به جلد پنجم بودند. از طرف دیگر، سیر استفاده از کد‌های سطوح بالای تفکر که به ترتیب از پرتکرار‌ترین، کد‌های "خلق‌کردن با استفاده از حقایق، مفاهیم، اصول و مراحل"، "تجزیه‌و‌تحلیل با استفاده از حقایق، مفاهیم، اصول و مراحل" و "ارزیابی‌کردن با استفاده از حقایق، مفاهیم، اصول و مراحل" می‌باشند، از جلد اول به جلد پنجم افزایشی بود. در راستای این یافته، نتایج حاصل از آزمون مجذور خی نیز تفاوت آماری معناداری را از نظر بازنمایی اهداف یادگیری طبقه‌بندی تجدید‌نظر‌شده بلوم در جلد‌های مختلف این مجموعه نشان ‌داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating Farsi Biamouzim (Let’s Learn Persian) Series Using Bloom’s Revised Taxonomy

نویسندگان [English]

  • Zahra Alimorad 1
  • Roya Razmi Yegane 2
1 Department of Foreign Languages and Linguistics, Faculty of Letters and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Department of Foreign Languages and Linguistics, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

The present study evaluated Farsi Biyamouzim (Let's Learn Persian First Edition) series using Bloom's revised taxonomy. To this aim, all exercises and activities of this series were coded and to ensure the reliability of the coding procedure, inter- and intra-coder reliabilities were estimated. Then, the relative frequency of occurrence of different learning objectives was calculated. Findings revealed that overall, lower-order thinking skills (Remember, Understand, and Apply) were more frequent than higher-order thinking skills (Analyze, Evaluate, and Create) in the series. Nevertheless, A1 (Remember factual knowledge), B1 (Understand factual knowledge), B2 (Understand conceptual knowledge), C1 (Apply factual knowledge), C2 (Apply conceptual knowledge), C3 (Apply procedural knowledge), and A2 (Remember conceptual knowledge) were the most to the least frequent codes of low learning objectives which exhibited a decreasing trend of relative frequency from the first to the fifth volume. On the other hand, higher-order thinking skills, which were F0 (Create using facts, concepts, principles, and procedures), D0 (Analyze using facts, concepts, principles, and procedures), and E0 (Evaluate using facts, concepts, principles, and procedures) from the most to the least frequent, respectively, showed an increasing trend from the first to the fifth volume. In line with this finding, results of the Chi-Square test also indicated statistically significant differences among different volumes in terms of Bloom's revised taxonomy's learning objectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bloom&rsquo؛ s Revised Taxonomy
  • Content Analysis
  • Let&rsquo؛ s Learn Persian Textbooks Series
  • TEPSOL Textbooks Evaluation