بررسی میزان همبستگی بین توانش بینافرهنگی در مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و عملکرد فارسی‌آموزانشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

10.30479/jtpsol.2025.21174.1683

چکیده

با گسترش ارتباطات جهانی، انعطاف‌پذیری در برابر فرهنگ‌های مختلف و توانایی مدیریت تعاملات بینافرهنگی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. زبان به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال فرهنگ، نیاز به متخصصانی دارد که با تفاوت‌ها و تشابهات فرهنگی آشنا باشند. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان همبستگی بین توانش بینا‌فرهنگی در مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و عملکرد فارسی‌آموزانشان بود. برای انجام این پژوهش از پرسشنامۀ بستۀ هوش بینافرهنگی آنگ و همکاران (2004) با چهار مؤلفه فراشناختی، دانشی، انگیزشی و رفتاری استفاده شد. همچنین از هر مدرس خواسته شد نمرات زبان‌آموزان آخرین ترمی که تدریس داشته‌اند را در اختیار پژوهشگر قرار دهند. همبستگی میان نمرات به‌دست‌آمده از پرسشنامه و میانگین نمرات زبان‌آموزان هر مدرس با فرمول ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد. نتایج نشان داد میزان توانش بینافرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی با کیفیت تدریس آنان رابطۀ مستقیم دارد، یعنی هرچه میزان شناخت از فرهنگ‌های متفاوت و متنوع زبان‌آموزان، داشتن انگیزه و علاقه به تعامل بینافرهنگی، احترام به آن فرهنگ‌ها، به کارگیری راهبردهای مناسب در روش تدریس و داشتن دیدگاهی پذیرا در محیط آموزشی بیشتر باشد، می‌توان انتظار افزایش یادگیری و بهبود نمرات زبان‌آموزانی که از فرهنگ‌های متفاوت هستند را داشت. همچنین در همین مطالعه مشخص شد که مدرسان ایرانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان از توانش بینافرهنگی بالایی برخوردار هستند. در آخر نیز استراتژی‌ها و راهکارهایی برای ایجاد محیطی مناسب برای پذیرش تنوعات فرهنگی در کلاس درس فارسی و افزایش هوش بینافرهنگی مدرسان نیز ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating The Correlation Between The Intercultural Competence Of Persian language Teachers To Non-Persian Speakers And Their Persian Learners’ Performance

نویسندگان [English]

  • Zahra Abolhassani Chimeh 1
  • Maedeh Jafari Nodoushan 2
1 Department of Linguistics, Faculty of Literature & Humanities, University of Tehran, Iran
2 Faculty of Literature & Humanities, University of Tehran
چکیده [English]

With the expansion of global communications, flexibility towards different cultures and the ability to manage intercultural interactions have become particularly important. Language, as the most important means of transmitting culture, requires specialists who are familiar with cultural differences and similarities. The main objective of this study was to investigate the correlation between intercultural competence in Persian language teachers (teaching to non-Persian speakers) and the performance of their Persian language learners. To conduct this research, the Ang (2004) Intercultural Intelligence Questionnaire with four components (metacognitive, cognitive, motivational, and behavioral) was employed. Then, each teacher was asked to provide the grades of their last term’s Persian language learners. The correlation between the questionnaire-derived scores and the average student grades for each teacher was calculated with the Pearson's correlation coefficient formula. The results of this study demonstrated a direct relationship between teachers’ intercultural competence and their teaching quality. In other words, the more teachers were knowledgeable about diverse cultures and respectful toward them, having the motivation in intercultural interaction, being respectful for cultures, incorporating this awareness into their teaching methods and maintaining an open-minded approach in their educational environment, the higher the expected improvement in learning outcomes and grades from students with different cultural backgrounds will be. Furthermore, this study indicated that these teachers exhibited a high level of intercultural competence. At the end of the study, strategies and recommendations were proposed to create an inclusive Persian language classroom environment that embraces cultural diversity instruction and also increases the intercultural intelligence in teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intercultural competence
  • Persian teacher to non-Persian speakers
  • Intercultural intelligence
  • Persian language learners