بررسی عوامل تاثیرگذار در گزینش مطالب آموزشی به فارسی آموزان خارجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

'گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه.

چکیده

در دوره های آموزشی هر زبانی -اعّم از فارسی- به مخاطبان خارجی، گزینش مطالب آموزشی از اصول اساسی هر دوره است. در واقع ما از هر روشی که برای آموزش زبان فارسی استفاده کنیم، ناچار به گزینش آن بخش از زبان می پردازیم که قصد آموزش آن را داریم و در این انتخاب عوامل بسیاری دخیل اند. البته ناگفته نماند که هیچ مدرسی نمی تواند تمام زبان فارسی را تدریس کند و علاوه بر این هیچ مدرسی هم یافت نمی شود که تمام واژگان کهن زبان فارسی را بداند، لذا نباید انتظار بر این باشد که زبان آموزان خارجی در یک محدوده زمانی بتوانند تمامی ابعاد و واژگان زبان فارسی را یاد بگیرند. بنابراین سوالی که بدنۀ این پژوهش را قوام می بخشد این است که، عوامل موثر در گزینش مطالب آموزش زبان فارسی در یک دوره معین چیست و چه روش هایی در تعیین گزینش مطالب آموزشی تاثیرگذارند؟ تجربه های چندین سالۀ دوره های مختلف مراکز آموزش زبان دوم نشان داده اند که عوامل گوناگونی از جمله، حجم مطالب آموزشی، زمان در نظرگرفته شده، هدف آموزش و سطح گزینش از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در گزینش مطالب آموزشی یک زبان به زبان آموزان خارجی است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که هر یک از عوامل نام برده فوق، دارای ابعادی متعدد است که هر یک در فرایند گزینش مطالب آموزشی نقشی برجسته ایفا می کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating factors influencing the selection of educational materials for foreign Persian learners

نویسنده [English]

  • elyas norayi
Group of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

In any language course - including Persian - for foreign audiences, the selection of educational materials is one of the basic principles of each course. In fact, no matter what method we use to teach Persian, we are forced to select the part of the language that we intend to teach, and many factors are involved in this selection. Of course, it goes without saying that no teacher can teach the entire Persian language, and in addition, no teacher can be found who knows all the ancient Persian vocabulary, so foreign language learners should not be expected to be able to learn all aspects and vocabulary of the Persian language within a given time frame. Therefore, the question that gives consistency to the body of this research is, what are the effective factors in the selection of Persian language teaching materials in a given course and what methods are effective in determining the selection of educational materials? Years of experience in different courses of second language teaching centers have shown that various factors, including the volume of educational materials, the time taken, the purpose of education, and the level of selection, are among the most important factors affecting the selection of educational materials for foreign language learners. The results of this study show that each of the above-mentioned factors has multiple dimensions, each of which plays a prominent role in the process of selecting educational materials.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Selection
  • Persian language teaching
  • educational goals
  • volume of educational materials
  • foreign Persian learners