ارزیابی مجموعه زبان فارسی بر مبنای شاخص های انتخاب کتابِ مناسب کانینگزورث (1995)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی,. دانشگاه فرهنگیان همدان.

10.30479/jtpsol.2025.21326.1688

چکیده

فراوانی کتاب‌های آموزشی برای فارسی‌آموزان غیرایرانی، تنوّع نیازهای زبان‌آموزان و لزوم به‌گزینی این کتاب‌ها، اقتضا می‌کند تا این منابع از مناظر گوناگونی مورد واکاوی قرار گیرند. کانینگزورث (Cunningsworth 1995)، مجموعه‌‌شاخص‌هایی را در 30 حوزه معرفی کرده که همه‌ی‌ ویژگی‌های یک مجموعه را ارزیابی می‌کند. پژوهش حاضر، مجموعه‌ی 10جلدی زبان فارسی تألیف احمد صفارمقدم را بر اساس معیارهای مذکور سنجیده است. رو ش انجام پژوهش، تحلیلی- توصیفی و یک ارزیابی پیش از استفاده است و نشان می‌دهد که این منبع تا حد بسیاری با معیارهای مد نظر، تناسب دارد. در این مجموعه، از میان مؤلفه‌های زبانی، بیشتر آموزشِ واژه مورد توجّه بوده و به صورت آشکارا، بر صحّت دستوری و آموزش عناصر فرهنگ ایرانی تأکید شده است. آموزش زبان به شیوه‌ی استقرایی و متون‌ و تمارین‌، طی فرآیندی چرخه‌ای مطرح شده‌اند. خودآموزبودن، طراحی در قالب بسته آموزشی، وجود انسجام و ارجاع متقابل بین بخش‌های مختلف، توجّه به گونه‌ی گفتاری در کنار گونه‌ی معیار، توجّه به درک زبان‌آموزان در انتخاب محتوا، چینش محتوا به صورت هدفمند، استفاده از تصاویر و فیلم‌های کوتاه، رعایت اصل نوبت‌گیری، اصول ادب اجتماعی و موقعیت‌محور بودن، از ویژگی‌های بارز اما عدم طراحی کتاب مجزای زبان‌آموز و منابع کمک آموزشی خوانداری و تکالیف پیش‌شنیداری، طرح مباحث بی‌ربط دستوری و حجم بالای واژه‌های مورد آموزش در یک درس، عدم توجّه کافی به استفاده از پایانه‌ها در برخی از گفت‌وگوها، عدم معرفی سبک‌های زبانی در موقعیت‌های اجتماعی و عدم استفاده از زبان بدن در گفت‌وگوها، تعبیه‌نکردن عنصر ارتباطی واقعی و نداشتن راهبردی خاص در تعاملات ارتباطی از نقایص آن است.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Assessment of Course Book "Zabn e Farsi" Based on the Choosing your coursebook Cunningsworth's indices (1995)

نویسنده [English]

  • Ali Mohammadyarloo
Department of Persian Language and Literature, Farhangian University of hamedan.
چکیده [English]

The abundance of Persian language teaching books for non-Iranian persian learners, the diversity of language learners' needs and the need to select these books require that these sources to be analyzed from different perspectives. Cunningsworth introduced a set of indicators in 30 domains that evaluates all the characteristics of a coursebook. The current research has measured the 10-volume coursebook of Zabn Farsi written by Ahmad Saffarmoghaddam. The research method is descriptive analytical and a pre-use evaluation and it shows that this source fits the indices to a large extent. Inductive language teaching and texts and exercises have been proposed during a cyclical process. Being self-taught, designing in the form of an educational coursebook, the existence of coherence and mutual reference between different sections, paying attention to the both spoken and written form, paying attention to the language learners' understanding in choosing the content, arranging the content in a purposeful way, using images and videos. short stories, compliance with the principle of take turing, and social principles of politeness and being situation-oriented, are among the prominent features, but the lack of design of language learning books and teaching aid resources for reading and homework pre-listening, discussing grammatically irrelevant topics and the high volume of words to be taught in a lesson, not paying enough attention to endings, language style, social situations and not using body language in conversations, embedding Not having a real communication element and not having a specific strategy in communication interactions is one of its shortcomings.