تأثیر آموزش دستور زبان فارسی با روش بدیعه‌پردازی بر توانایی نگارشی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه سه تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران.

2 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 نویسنده مسئول ،استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

هدف:آموزش به شیوه ‌بدیعه‌پردازی، راهی برای پرورش تخیل و کسب و تحلیل اطلاعات است. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش دستور زبان فارسی با روش بدیعه‌پردازی بر توانایی نگارشی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه3 تبریز در دو درس (خاطره نگاری و نثر ادبی) از کتاب نگارش 3، در سال تحصیلی 1401-1400 صورت‌گرفته است.

روش:جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دوازدهم ناحیه 3 آموزش‌وپرورش تبریز به تعداد 3000 نفر و نمونه آماری شامل دو کلاس 30 نفره از دانش‌آموزان پایه دوازدهم بود که با شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری به‌کاررفته در پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته( آزمون پیشرفت تحصیلی در درس نگارش 3 و دستور زبان فارسی) بود. مداخله آموزشی به شیوه ‌بدیعه‌پردازی در چهار جلسه برای کتاب نگارش 3 و دو جلسه برای آموزش دستور زبان فارسی انجام گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و سنجش فرضیه‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار از نرم‌افزار آماری spss21 استفاده شد.

یافته: نتایج پژوهش، نشان داد که آموزش دستور زبان فارسی با روش بدیعه‌پردازی بر افزایش توانایی نگارشی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 تبریز تأثیر معنی‌داری دارد.

نتیجه گیری:با توجه به تایید تاثیرآموزش دستور زبان با روش بدیعه پردازی بر افزایش توانایی نگارشی دانش آموزان توصیه می‌شود برای معلمان در مدارس نیز دوره‌ها و کلاس‌هایی باهدف آشنایی با روش تدریس بدیعه پردازی و به تبع تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان برگزار شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of teaching Farsi grammar with synectics method on the writing ability of the students of the second year of high school in the third district of Tabriz

نویسندگان [English]

  • sattar Pir Ein Eldin 1
  • shokufe darabi 2
  • Akbar Ebrahimi orangi 3
1 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran.
3 Corresponding auther, Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Teaching in the way of innovation is a way to develop imagination and acquire and analyze information. This research aims to investigate the effect of teaching Persian grammar with the innovation method on the writing ability of second year high school students in District 3 of Tabriz in two lessons (memoir writing and literary prose) from the book of writing 3, in the academic year of 1401-1400. The statistical population included all 12th grade female students of the 3rd education district of Tabriz in the number of 3000 people and the statistical sample consisted of two classes of 30 students of the 12th grade who were selected by convenience sampling and were randomly assigned to the experimental and control groups. The measurement tool used in the research was a questionnaire created by the researcher (academic achievement test in writing lesson 3 and Persian grammar).The educational intervention was carried out in four sessions for writing book 3 and two sessions for teaching Persian grammar. To analyze data and test hypotheses, univariate analysis of covariance test was used with SPSS21 statistical software. The results of the research showed that teaching Persian grammar with the innovation method has a significant effect on increasing the writing ability of female students of the second year of high school in District 3 of Tabriz.
Extended Abstract:
Introduction
 This study aimed to investigate the effect of teaching Persian grammar using the novelization method on the writing ability of second-year secondary school students in Tabriz District 3 in two lessons (memoir writing and literary prose) from the Writing 3 textbook, in the academic year 1400-1401. The novelization method is education through the development of creativity and based on innovative thinking, which deepens learning and sustains it in the minds of students. In this method, the student tries to learn the material with a new perspective and becomes familiar with the problem using methods of analogy and comparison. This method is also called intellectual innovation or metaphorical thinking learning. This model was developed and presented by William Gordon and his colleagues. Gordon began the application of the metaphorical learning or novelization model from the training of "creativity groups" in industry. The main element in originality is the use of analogies (Aghazadeh, 2013:392). Hosseini (2006:177) believes that the main goal and basic concern of the education system is to foster creativity and creative education for learners, and the first step in doing this is to identify the foundations of creativity and its practical use. The main question of this research was whether learning grammar through originality has an effect on the student's speaking ability?
Methodology
The statistical population included all 3000 female 12th grade students in District 3 of Tabriz Education and Training, and the statistical sample included two classes of 30 students from 12th grade, who were selected using convenience sampling and randomly assigned to the experimental and control groups. The measurement tool used in the research was a researcher-made questionnaire (Academic Progress Test in Writing Lesson 3 and Persian Grammar). Educational intervention using the creative method was carried out in four sessions for the writing book 3 and two sessions for teaching Persian grammar. Univariate analysis of covariance test with the software SPSS21 was used to analyze the data and test the hypotheses.
Results
 The results of the study showed that teaching Persian grammar using the creative method has a significant effect on increasing the writing ability of female students in the second year of secondary school in Tabriz District 3.
Conclusion
 The aim of the present study was to determine the effect of teaching Persian grammar using the creative method on the writing ability of female students in the second year of secondary school in Tabriz District 3. Analysis of the research findings showed that teaching Persian grammar using the creative method has a significant effect on increasing the writing ability of female students in the second year of secondary school in Tabriz District 3. These results are consistent with the research of Ghoshli (2005), Ojinejad (2007). In explaining this finding, it can be said that the use of the creative teaching model is recommended for learners to achieve a deep understanding and comprehension of the educational subject and the power of processing and retrieving information. Because learners who have been trained in the creative teaching method have been more successful in the process of creating motivation and desire for progress. Therefore, it is expected that teachers will also use this method in their teaching and that education and training will also help them in implementing this model.
Conflict of interest
There is no conflict of interest in this research.
Acknowledgement
 Considering that this research was conducted in schools in District 3 of Tabriz, the authors of the article would like to thank and appreciate the cooperation of school principals, teachers, and students participating in the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • creative teaching
  • grammar
  • writing ability
  • students
  • second year of secondary school
آقازاده، محرم (1392). راهنمای روش‌های نوین تدریس: بر پایه پژوهش‌های مغز محوری، ساخت‌گرایی، یادگیری از طریق همیاری، فراشناخت. تهران: آییژ.
احمدی، غلامعلی (1390). جایگاه آموزش و پژوهش در تحول: بالندگی و کارآفرینی در کمیته امداد امام
     خمینی (ره). همایش کمیته امداد امام خمینی (ره.). تهران: کمیته امداد امام خمینی.
اوجی نژاد، احمدرضا(1386). بررسی تأثیر الگوی بدیعه‌پردازی بر پرورش خلاقیت دانش‌آموزان در درس انشا مدارس راهنمایی شهر شیراز. مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی، دوره 15، 76-88.
جویس، بروس، ویل، مارشا وکالهون، امیلی (1394). الگوهای جدید تدریس. ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران: کمال تربیت.
حسینی, افضل السادات. (1385). الگوی رشد خلاقیت و کارایی آن در ایجاد مهارت تدریس خلاق در معلمان ابتدایی. نوآوری‌های آموزشی5(1)،177-201.
حسینی مهر، حجت، انتصار فومنی، غلامحسین، حجازی، مسعودو اسدزاده دهرائی، حسن (1398). مقایسه
      اثربخشی آموزش مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت فراگیران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، بهار  
     11(1)، 61-50.
خورشیدی، عباس(1379). روش‌ها و فنون تدریس. تهران: یسطرون.
 ذوالفقاری، حسن(1393). کتاب کار انشا و نگارش و ویرایش. (۳ جلد) ،تهران: اساطیر.
رضایی اردانی، فضل الله و کلانتری سرچشمه، فاطمه (1401). چگونه توانستیم علاقه و انگیزه دانش­آموزان متوسطه اول را در درس انشا تقویت نماییم؟ (مورد مطالعه: مدرسه فاطمیه سرچشمه زارچ). فصل­نامه پژوهش در زبان و ادبیات فارسی، 3(1)،81-69.
سجادی، وحید و کمالی نهاد، علی­اکبر (1403). چهارگونه غلط­نویسی در انشای دانش­آموزان متوسطه اول (مطالعه دانش­آموزان پسر پایه نهم ). فصل­نامه پژوهش در زبان و ادبیات فارسی، 5(1)، 55-40.
  شعبانی، حسن(1398). مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس). ج ١ ،تهران: انتشارات سمت.
قوشلی، عبدالحمید(1384). مقایسه تأثیر روش تدریس بدیعه‌پردازی باروش سنتی بر خلاقیت  عمومی و
      خلاقیت نوشتاری دانش‌آموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی شهرستان گرگان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد،
      دانشکده علوم تربیتی روان‌شناسی دانشگاه تبریز.
مددی، حسین؛ صیف، محمدحسن (1395). بررسی تأثیر به‌کارگیری روش تدریس بدیعه‌پردازی بر افزایش میزان خلاقیت دانش‌آموزان.دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی و مطالعات اجتماعی ایران.
مرتضوی زاده، سید حشمت‌الله (1397). اصول و روش‌های تدریس. تهران: آییژ.
مظاهری، ذبیح‌الله و سالاری، مصطفی (1399). مقایسه دستور زبان فارسی سنتی و جدید. نشریه مطالعات علوم اسلامی انسانی، 6(22)،113-108.
مهرجو و همکاران(1399). مطالعه و تبیین معرفت‌شناختی الگوی تدریس بدیعه‌پردازی در راهبردی‌های
      یاددهی و یادگیری، نشریه ذهن. 21(84)،207-236.
 هادیان، مهدی و مروینام، محمدرضا (1395). بررسی میزان تأثیرپذیری متقابل خلاقیت و ارزیابی‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری. فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 6(22)، 187- 203.
هادی‌زاده, محمدجواد . (1400). تحلیل و ارزیابی محتوای دستور در دو مجموعۀ آموزش نوین زبان فارسی و آموزش فارسی به فارسی براساس رویکرد دستور آموزشی. پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 21(1)،359-386. doi: 10.30465/crtls.2020.31173.186
 
References:
Aghazadeh, M.(2013). A Guide to New Teaching Methods: Based on Brain-Centered Research, Constructivism, Collaborative Learning, Metacognition. Tehran: Aizh. [In Persian.]
Ahmadi, G. A. (2011). The Place of Education and Research in Transformation: Development and Entrepreneurship in Imam Khomeini Relief Committee (RA). Imam Khomeini Relief Committee Conference (RA). Tehran: Imam Khomeini Relief Committee. [In Persian.]
Ghoshli, A. (2005). Comparing the effect of the traditional Barush originality teaching method on general creativity and written creativity of male students in the fifth grade of elementary school in Gorgan. Master's thesis, Faculty of Educational Sciences, Psychology, University of Tabri z. [In Persian.]
Gordon,W. j. j. (1961). Harprt and Row Synectics. New York, ERIC Document Reproduction Service No. ED,30-363. [In Persian.]
Hadian, M., & Marvinam, M.R. (2016). Investigating the mutual influence of creativity and educational assessments of students at Shahid Sattari Air University. Quarterly Journal of Human Resources Studies, 6(22), 187-203. [In Persian.]
Hadizadeh, M.J. (2017). Analysis and evaluation of grammar content in two collections of modern Persian language education and Persian-to-Persian education based on the educational grammar approach. Critical Research Journal of Humanities Texts and Programs, 21(1), 359-386. doi: 10.30465/crtls.2020.31173.186. [In Persian.]
Hosseini, A. S. (2006). Creativity Growth Pattern and Its Effectiveness in Developing Creative Teaching Skills in Elementary School Teachers. Educational Innovations, 5(1), 177-201. [In Persian.]
Hosseini Mehr, H., Entesar Foumani, G., Hejazi, M., & Asadzadeh Dehraei, H .(2019). Comparing the effectiveness of direct and indirect teaching on learners' creativity. Research in Medical Education, Spring 11(1), 50-61. [In Persian.]
Joyce, B., Will, M., & Calhoun, E. (2015). New Teaching Patterns. Translated by Mohammad Reza Bahrangi, Tehran: Kamal Tarbiat. [In Persian.]
Khorshidi, A. (1999). Teaching Methods and Techniques. Tehran: Yastroon. [In Persian.]
Madadi, H., & Seif, M.H. (2016). Investigating the effect of using the originality teaching method on increasing students' creativity. The Second nternational Conference on Modern Research in Educational Sciences, Psychology and Social Studies of Iran. [In Persian.]
Mazaheri, Z., & Salari, M. (2019). Comparing Traditional and Modern Persian Grammar. Journal of Islamic Humanities Studies, 6(22), 108-113. [In Persian.]
Mehrjoo, P., Sarmadi, M., & Beheshti, S. (2019). Study and explanation of the epistemological foundations of the innovation teaching model in teaching-learning strategies. Mind, 21(84), 207-236. [In Persian.]
Mortazavizadeh, S. H. (2018). Principles and Methods of Teaching. Tehran: AYIJ. [In Persian.]
Ojinejad, A. R (2007). Studying the effect of the originalization model on the development of students' creativity in the essay lesson of Shiraz middle schools. Journal of Educational Sciences and Psychology, Volume 15, 76-88. [In Persian.]
Rezaei Ardani, F., & Kalantari Sarcheshmeh, F.(2013). How were we able to strengthen the interest and motivation of junior high school students in essay lessons? (Case study: Fatemeh Sarcheshmeh Zarch School). Journal of Research in Persian Language and Literature, 3(1), 69-81. [In Persian.]
Sajjadi, V., &  Kamali-Nahad, A.A. (2014). Four types of spelling errors in junior high school students' essays (a study of ninth grade male students). Journal of Research in Persian Language and Literature, 5(1), 40-55. [In Persian.]
Shaabani, H. (2019). Educational and Training Skills (Teaching Methods and Techniques). Vol. 1, Tehran: Samat Publications. [In Persian.]
Thiele, R. B., & Treagust, D. F. (1994). An interpretive examination of high school       chemistry teachers, analogical explanations" Journal of Research in Science Teaching, 31(3), 227-242.
Treffinger, D. J., Sorter, Mr., & Cross, J.C. (2007). Dimensions of        Creativity,center of Creative earning, Sarasota Publication.
Walker, D.E. (2009). Promoting Metaphorical Thinking Through Synaptic: Developing. Deep thinking utilizing abstractions. Bloomsburg university of Pennsylvania
Yang heng,L & cheng hsiu,H. (2009).creative self-efficacy and its factors: an empirical study of information system analysts and programmers. Computersin human behavior.25 ,429-438.
Zolfaghari, H (2014). Essay and Writing Workbook and Editing. (3 volumes), Tehran: Asatir. [In Persian.]