ادیب سلطانی، م. (1354). درآمدی بر چگونگی شیوهی خط فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
ایلهان، ر. (1385). آیا نارساخوانی و نارسانویسی اکتسابی پدیدههای خاص یک زبان است یا جهانی است؟ مجله روانشناسی معاصر، 1(2): 24-18.
بیجنخان، م. و علایی ابوذر، ا. (1392). بررسی الگوهای ساختواژی عربی وارد شده در زبان فارسی. پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، شماره 5، صص: 22-1.
حقشناس، ع. م. (1356). آواشناسی. تهران: انتشارات آگاه.
حلاجی، ج. (1379). بررسی و شناخت خطاهای املایی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه آواشناسی. رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
خلخالی، ن. (1375). بررسی علمی شیوهی خط فارسی. تهران: انتشارات ققنوس.
ذوالفقاری کندری، ز. (1381). بررسی مسألهی عدم وجود نشانه برای مصوتها در خط فارسی و تأثیر آن در خواندن خط فارسیبرای غیر فارسیزبانان. رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
صدرامیرجانلو، ا. (1381). کاستیهای خط فارسی و پیامدهای آن در آموزش زبان فارسی. مجلهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. شمارههای 162 و 163، صص: 408-393.
علیخانی، ج. (1379). بررسی غلطهای املایی دانشآموزان پسر دورهی ابتدایی شهرستان بروجن با اختلال در املانویسی.رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
علینژاد، ب. و قادرینسب، ز. (1392). بررسی میزان تأثیر نظام واکهای و الفبایی زبان اردو بهعنوان زبان مادری در یادگیری نوشتار واکههای زبان فارسی توسط اردوزبانان سه سطح زبانآموزی. (مجموعه مقالات هشتمین همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران). زنجان: دانشگاه زنجان.
قربانی حق، ا. (1380). بررسی منشأ غلطهای املایی در پایههای اول و دوم دبستان. رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
گلهداری، م. (1387). تحلیل خطاهای نوشتاری زبانآموزان غیرایرانی. (همایش زبان فارسی و غیر فارسیزبانان دی ماه 1387).
مطبوعی بنات، م. (1385). بررسی خطاهای نوشتاری زبانآموزان سطح مقدماتی انگیسیزبان در یادگیری زبان فارسی. تهران: رسالهی کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
Al-jabri, F. M. (2006). Common English Spelling Difficulties of Omani Leaners. Sultanate of Oman: Ministry of Education.
Bernstein, J. & Nessly. L. (1981). Performance Comparison of Component Algorithms for the Phonemicization of Orthography. proceeding of the 19th Annual Meeting of the Stanford University for Association for computational Linguistics
Bloomer, R. H. (1956). Word Length and Complexity Variables in Spelling Difficulty. Journal of Educational Research, 49: 531-535.
Bloomer, R. H. (1964). Some Formulate for Predicting Spelling Difficulty. Journal of Educational Research, 57: 395-401.
Cahen, L. S. (1971). Spelling Difficulty: A Survey of the Research. Review of Educational Research, 41: 281-301.
Campion, C. (2004). Spelling Proficiency of Native Speakers of Spanish: A Look at the Influence of Morpheme Structures in Spelling Errors. The UCI undergraduate research journal, pp. 19-26.
Gates, A. I. (1937). A List of Spelling Difficulties in 3876 Words. New York: Columbia University.
Horn, T. D. (1969). Spelling. Encyclopedia Of Educational Research, (4th edition). New York: Macmilllian.
Katz, L. & Frost, R. (1989). Orthographic Depth and the Interaction of Visual and Auditory Processing in Word Recognition. memory & cognition,17: 302-311.
Katz, L. & Frost, R. (1992). The reading process is different for different orthographies: The orthographic depth hypothesis. In R. Frost & L. Katz (Eds.), Orthography, Phonology, Morphology,andMeaning (pp. 67–84). Amsterdam: Elsevier Science Publishers.
Levin, H. (1963). A Basic Research Program on Reading. (Final Report, Cooperative Research Project, No. 639) Ithaca, N.Y.: Cornell University.
Liberman, I. Y. et al. (1980). Orthography and the beginning reader. In J. F. Kavanagh & R. L. Venezky (Eds.), Orthography, Reading and Dyslexia (pp. 137–153). Baltimore: University Park Press.
Mangieri, J. N. (1979). Meaning as a Factor in Predicting Spelling Difficulty. Journal of Educational Research,72(5): 285.
Mendenhall, J. E. (1930a). An Analysis of Spelling Errors. New York: Columbia University, Teachers College.
Mendenhall, J. E. (1930b). The Characteristics of Spelling Errors. Journal of Educational Psychology, 21: 648-656.
Randall, M. (2005). English, Mother Tongue or Singlish? Factors Affecting the Spelling of Primary School Pupils in Singapore and Pedagogic Implications. Redesigning Pedagogy. Research, Policy and Practice, National Institute of Education, Singapore, May 2005.
Seymour, P. H. K. et al. (2003). Foundation Literacy Acquisition in European Orthographies. British Journal of Psychology, 94: 143–174.
Spencer, K. A. (1999). Predicting Word Spelling Difficulty in 7 to 11 Year-Olds. Journal Of Research In Reading, 22(3): 283-292.
Spencer, K. A. (2002). English Spelling and Its Contribution to Illiteracy: Word Difficulty for Common English Words.
Reading, 38: 16-25.
Spencer, L. H. & Hanley, J. R. (2003). Effects of Orthographic Transparency on Reading and Phoneme Awareness in Children Learning to Read in Wales. British Journal of Psychology, 94: 1–28.
Spencer, K. A. (2007a). Predicting Word Spelling Difficulty for Common English Words from Measures of Orthographic Transparency, Phonemic and Graphemic Length and Frequency.British Journal of Psychology, 98: 305-338.
Treiman, R. & Cassar, M. (1997). Spelling acquisition in english. In C. A. Perfetti, L. Rieben, & M. Fayol (Eds.), Learning to Spell: Research, Theory, and Practice Across Languages (pp. 61-80). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Venezky, R. L. (1970). The Structure of English Orthography. The Hague: Mouton.