انوری، ح و گیوی، ح. (1390). دستور زبان فارسی 2. تهران: انتشارات فاطمی. (ویرایش چهارم)
بهجت، م. (1384). ابهام و ایهام در مطبوعات ورزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
بهرامی، ز. (1388). بررسی زبانشناختی متون ساده شده و اصیل از منظر واژگانی، نحوی و نقش نماهای گفتمان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
پازوکی، م. درزی، ع. دستجردی، م. سعادتی شامیر، ا ودانای طوسی، م. (1391). درک نحوی، حافظه فعال و درک متن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال دوازدهم، شماره45، صص: 60-81
پیر جانی، ع.(1390). بررسی گروههای اسمی وصفی و اضافهای در زبان فارسی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
خیرآبادی، م. (1387). میزان حذف و جابجایی در مطبوعات فارسی و تأثیر آن بر درک خوانداری غیرفارسیزبانان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
ذوالفقاری، ح.(1385). الگوهای غیرمعیار در زبان مطبوعات، طرح پژوهشی به سفارش دفتر مطالعات و توسعه رسانه، مرکز تحقیقات زبان و ادب فارسی. دانشگاه تربیت مدرس تهران.
رجایی، ح. (1389). تعیین واژگان پربسامد در رسانههای خبری فارسیزبان برای آموزش به غیرفارسیزبانان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور تهران.
رحیمپور، م. (1387). فرهنگ لغات و اصطلاحات رسانههای خبری (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و سایتهای خبری). انتشارات دانشگاه تبریز.
راسخ مهند، م. (1391). تبیین نقشی خروج بند موصولی در زبان فارسی، مجله پژوهشی زبانشناسی، سال چهارم، شماره5، صص: 46-21.
راسخمهند، م. (1382). ا قلب نحوی در زبان فارسی، پایان نامه دکتری زبانشناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
غلامعلی زاده، خ. (1386). ساخت زبان فارسی. تهران: انتشارات احیاء کتاب.
فرخ، پ. (1380). بررسی تأثیر سادهسازی متن بر درک مطلب خواندن. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
قانون پرور، م. (1387). فیلمهای سینمایی ایرانی متونی فرهنگی برای تدریس فارسی به غیرفارسیزبانان. چکیده مقالههای همایش آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. تهران.
کشاورز منش، ن. (1393). فرضیه طبیعی و پیامدهای آن در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
وکیلیفرد، ا.ر، کولیوندی، ا. و فاطمیمنش، ع. (1392). بررسی بسامد تکرار زمانهای دستوری در گفتار و نوشتار، در جستجوی اولویتهای آموزشی دستور زبان فارسی. دو فصلنامه پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، سال دوم، شماره5، صص: 115- 99.
Anderson, R. C. & Davison, A. (1988). Conceptual and Empirical Bases of Readability Formulas. Readability Issues Reconsideration. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Anderson,N. (1999).Exploring second language learning strategies.London: heinle & heinle .
Cain, K. & Oakhill, J. (2006). Profiles of children with specific reading comprehension difficulties. Journal of Educational psychology, 76(4), 683-696.
Cain, K, & Oakhill. J. (2001). Comprehension Skill, inference- making ability, and their relation to Knowledge. Memory & Cognition, 76, 683-696.
Karimi, S (1989). Aspects of syntax, specificity, and the Theory of Grammar, Doctoral dissertation. University of Washington.
Larsen-Freeman, D.(2002) Techniques and principles in language. Oxford university press.
Nagy, W. & Anderson, R.(1987). Learning and meaning from context during normal reading. American Educational Research Journal. 24, 237-270.
Nation. K, & Snowling, M. J. (2000). Factors influencing syntactic awareness skills in normal readers and poor comprehension. Applied Psycholinguistics, 21. 226-241.
Quirk,R. et.al.(1985). A comprehension Grammar of the English language. London. Longman.
Snow, C. (2002). Reading for understanding: toward an R & D program in reading comprehension. Santa Monica, CA: Science and Technology Policy Institute, RAND Education.
Stein, C. L, Cairns, H. S. & Zurif, E. B. (1984). Sentence comprehension limitation related to syntactic deficits in reading-disabled children. Applied Psycholinguistics, 5, 305-322
Tunmer.W. E, & Hoover, W. (1993). Syntactic awareness and reading acquisition. The British Journal of Developmental Psychology, 5 (1), 25-34.
Waltzman, D. E. & Cairns, H. S. (2000). Grammatical knowledge of third grade good and poor readers. Applied Psycholinguistics, 21 (2) 263-284.
Widdowson, H. G.(1998). Context Community, and Authentic Language. TESOL Quarterly, 32(4), 705-716.