اسپالدینگ، چ. ل. (1381). انگیزش در کلاس درس. ترجمهی محمدرضا نائینیان و اسماعیل بیابانگرد. تهران: انتشارات مدرسه.
پیشقدم، ر. (1387). ارتباط راهبرهای یادگیری زبان انگلیسی با جنسیت و راهبردهای غالب یادگیری زبان انگلیسی در زبانآموزان ایرانی. پژوهش زبانهای خارجی، شماره 51، صص: 51-23.
حسنزاده، ر. و مهدینژاد گرجی، گ. (1393). رابطه بین جهتگیریهای انگیزشی (درونی، بیرونی و بیانگیزشی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی. مجله روانشناسی مدرسه، دورهی 3، شماره 3، صص: 60-38.
سیف، ع. ا. (1387). روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
شعارینژاد، ع. ا. (1378). یادداشتهایی درباره نظریههای انگیزش در آموزش و پرورش. تهران: نشر نی، چاپ اول.
شیربگی، ن. و عزیزی، ن. (1389). بررسی انگیزش و نگرش دو نمونه از دانشجویان ایرانی نسبت به فراگیری زبان انگلیسی. فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران، شماره 3(1)، صص: 85-80.
شیخالاسلامی، ر. و خیر، م. (1386). نقش جهتگیریهای انگیزشی در یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان یک زبان خارجی. پژوهش زبانهای خارجی، شماره 39صص: 94-83.
صحرایی، ر و خالقیزاده، ش. (1391). راهبردهای یادگیری زبان دوم: در جستجوی نمایهای برای زبان فارسی. فصلنامهی روانشناسی تربیتی، شماره 26، سال هشتم، صص: 34-1.
ضیاءحسینی، س. م. و صالحی، س. م. (1386). بررسی رابطهی بین انگیزه و راهبرهای یادگیری زبان. پژوهش زبانهای خارجی، شماره41صص: 107-85.
Amabile, T. M., Hill, K. G., Hennessay, B. A. & Tighe, E. M. (1994). The work Preference Inventory: Assessing Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientations. Journal of Personality and Social Psychology, 66(5), 950-967.
Bateman, T. S. & Crant, J. M. (2004). Revisiting Intrinsic and Extrinsic Motivation. Retrieved from:
www.Commerce. Virgina/.edu/faculty research/papers/ MOBHDP24. pdf.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation & Self-determination in Human Behavior. NewYork, Plenum press.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
Dörnyei, Z. (1994). Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom. The Modern Language Journal, 78(3), 273-284.
Ely. C. (1986). Language Learning Motivation: A Descriptive and Causal Analysis. The Modern Language Journal, 70, 28-35.
Gardner, R. C. (1985). Social Psychology & Second Language Learning: The Role of Attitude & Motivation. London, GB: Edward Arnold.
Gardner, R. C. & Tremblay, P. F. (1994). On motivation, Research Agendas, and Theoretical Frameworks. The Modern Language Journal, 78, 359-368.
Gonzales, R.D. L. C. (2011). Motivational Orientation in Foreign Language Learning: The Case of Filipino Foreign Language Learners. TESOL Journal, 3, 3-28.
Grolink, W. S. & Ryan, R. M. (1987). Autonomy in Children’s Learning: An Experimental and Individual Difference Investigations. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 890-898.
Karatas, H., Alci, B., Yurtseven, N. & Yuksel, H. G. (2015). Prediction of ELT Students’ Academic (Language) Achievement: Language Learning Orientation and Autonomous Learning. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 160-171.
Kreishan, L. J. & Al-Dhaimat, Y. (2013). Intrinsic and Extrinsic Motivation, Orientation and Achievements in L2 of Arab Learners of English, French and German: A Study from Jordan. International Education Studies, 6(12), 52-63.
Miserandio, M. (1996). Children Who Do Well in School: Individual Differences in Percieved Competence and Autonomy in Above-average Childrenr. Journal of Educational Psychology, 88, 203-214.
Modirkhameneh, S. & Firouzmand, A. (2014). Iranian EFL Learners’ Willingness to Communicate and Language Learning Orientations. Available online at: www.sciencedirect.com.
Noels, K. A., Pelletier, L. G. & Vallerand, R. J. (2000). Why Are You Learning A Second Language? Motivational Orientations and Self-determination Theory. Language learning, 50(1), 57-85.
Noels, K. A. (2001). Learning Spanish as A Second Language: Learner’s Orientations and Perceptions of Their Teachers’ Communication Style. Language Learning, 51(1), 107-144.
Oxford. R. & Shearin, J. (1994). Language Learning Motivation: Expanding the Theoretical Framework. The Modern Language Journal. 78(1), 12-28.
Ryan, R. M. (1995). Psychological Needs and the Facilitation of Integrative Processes. Journal of Personality, 63, 397-427.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000b). Self-determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-being. American Psychologist. 55(1), 68-78.