بررسی میزان موفّقیّت مدرّسان آموزش زبان فارسی مدارس المهدی «ع» لبنان از دیدگاه فارسی‌آموزان لبنانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار آموزش زبان فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.30479/jtpsol.2025.21850.1702

چکیده

زبان فارسی از دیرباز تا کنون مورد توجّه کشورهای عرب‌زبانی همچون لبنان قرار گرفته و امروزه در بسیاری از دانشگاه‌ها و مدارس این کشور از جمله مدارس المهدی «ع» تدریس می‌شود. گفتنی است یکی از عوامل مؤثّر در نیل به اهداف آموزش این زبان مدرّسان هستند که نقش بسیار مهمّی در رشد مهارت‌‌های زبانی فراگیران و دست‌یابی به موفّقیّت مطلوب ایفا می‌کنند. پژوهش کمّی و کاربردی حاضر کوشیده است تا به‌منظور ارتقای جایگاه زبان فارسی در کشور لبنان، بهبود روش‌های تدریس مدرّسان و افزایش رضایتمندی زبان‌آموزان، به بررسی میزان موفّقیّت مدرّسان آموزش زبان فارسی مدارس المهدی «ع» از منظر فارسی‌آموزان لبنانی بپردازد. بدین‌منظور پرسشنامة ویژگی‌های مدرّسان موفّق زبان توسّط 258 نفر فارسی‌آموزان سطوح مبتدی و متوسّط، در دو شعبة شاهد و الحدث مدارس المهدی «ع» بیروت تکمیل شد. با هدف بررسی سطح معناداری میان زیرسازه‌های پرسشنامة موفّقیّت در مدرّسان آموزش زبان فارسی، داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معناداری میان زیرسازه‌های پرسشنامة ویژگی‌های مدرّسان موفّق زبان وجود دارد. به‌علاوه نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نمایانگر یکسانی میزان موفّقیّت در مدرّسان آموزش زبان فارسی در سطوح گوناگون زبان‌آموزی بود. انتظار می‌رود مدرّسان آموزش زبان فارسی در لبنان با توجّه به نتایج این پژوهش بتوانند نقاط قوّت و ضعف و نیز انتظارات زبان‌آموزان از خود را بهتر بشناسند و در راستای رفع کاستی‌ها و بهبود روش‌های تدریس خود گام بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study of the Success Rate of Persian Language Teaching Instructors in Al Mahdi Schools in Lebanon: Lebanese Persian Learners’

نویسندگان [English]

  • Iman Farahat 1
  • Shima Ebrahimi 2
1 M. A. in Persian Language Teaching, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad. Mashhad, Iran
2 Associate Professor of Persian Language Teaching, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad,
چکیده [English]

The Persian language has long been of interest to Arabic-speaking countries such as Lebanon. Today, it is taught in many universities and schools in the country, including Al-Mahdi Schools. One of the key factors in achieving Persian language teaching goals is the instructors, who play a crucial role in developing learners’ linguistic skills and achieving optimal success. This quantitative and applied research aims to assess the success of Persian language instructors at Al-Mahdi Schools from the perspective of Lebanese learners, to enhance the status of Persian in Lebanon, improve teaching methods, and increase learner satisfaction. For this purpose, a questionnaire on the characteristics of successful language instructors was completed by 258 Persian language learners at beginner and intermediate levels from two branches of Al-Mahdi Schools in Beirut: Shahid and Al-Hadath. To examine the significance of differences among the sub-constructs of teacher success in Persian language instruction, the data were analyzed using ANOVA and independent t-tests. The ANOVA results indicated significant differences among the sub-constructs of the questionnaire assessing the characteristics of successful instructors. Additionally, the independent t-test results revealed no significant difference in teacher success across different language proficiency levels. It is expected that Persian language instructors in Lebanon, by considering the findings of this study, will gain a better understanding of their strengths, weaknesses, and learners' expectations. This awareness will enable them to address shortcomings and improve their teaching methods more effectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian Language Teaching؛ Teacher Success Rate؛ Lebanese Persian Learners؛ Al-Mahdi Schools
  • Lebanon