تاثیر هوش هیجانی مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بر کیفیت تدریس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس دانشگاه

10.30479/jtpsol.2025.22304.1713

چکیده

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان بر کیفیت تدریس آن‌ها انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدرسان زبان فارسی و زبان‌آموزانی است که در مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه بین‌الملل امام خمینی قزوین مشغول به تدریس و فارسی‌آموزی بودند. نمونه‌ی پژوهش شامل ۸ مدرس و ۱۲۴ زبان‌آموز بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌-های سنجش هوش هیجانی (طبق مدل مایر و سالوی، 1997) و کیفیت تدریس از دیدگاه زبان‌آموزان، بر اساس مدل دنیلسن (2013) مد نظر قرار گرفت. در تحلیل داده‌ها نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه‌ی ۲۷ و از روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده گردید. اگرچه تحقیقات پیشین عمدتاً بر تأثیر مثبت هوش هیجانی در بهبود کیفیت تدریس تأکید داشته‌اند، اما یافته‌های این مطالعه برخلاف انتظار نشان داد که این رابطه لزوماً همواره مثبت نیست. سطح بالای هوش هیجانی در برخی شرایط می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت تدریس داشته باشد. برخی ابعاد هوش هیجانی، به‌ویژه همدلیِ بیش‌از اندازه و درگیری عاطفی شدید، می‌توانند منجر به کاهش بازدهی آموزشی شوند. به‌نظر می‌رسدکه رابطه بین هوش هیجانی و تدریس، پیچیده‌تر از آن چیزی است که در تحقیقات گذشته مطرح شده است. ازاین‌رو، ایجاد چارچوب‌هایی که مدرسان را قادر سازد تا ضمن همدلی با زبان آموزان، مرزهای حرفه‌ای خود را حفظ کرده و در مدیریت کلاس رویکردی متعادل داشته باشند، می‌تواند به بهبود کیفیت تدریس و افزایش اثربخشی آموزش منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Emotional Intelligence of Persian Language Teachers to Non-Persian Speakers on Teaching Quality

نویسنده [English]

  • Zohreh Sedighifar
faculty member at Imam Khomeini International University
چکیده [English]

This study aimed to investigate the effect of emotional intelligence of Persian language teachers to non-Persian speakers on the quality of their teaching. statistical population of the study included Persian language teachers and language learners who were teaching and learning Persian at the Persian Language Teaching Center to Non-Persian Speakers of Imam Khomeini International University of Qazvin. The research sample consisted of 8 teachers and 124 language learners who were selected through purposive sampling.To collect data, questionnaires measuring emotional intelligence (according to the model of Mayer and Salovey, 1997) and teaching quality from the learners' perspective, based on the model of Danielson (2013), were considered. In data analysis, SPSS software version 27 was used, and descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency) and inferential statistics (Spearman's correlation coefficient) methods were used. Although previous research has mainly emphasized the positive effect of emotional intelligence in improving teaching quality, the findings of this study showed, contrary to expectations, that this relationship is not necessarily always positive.High levels of emotional intelligence can have a negative impact on the quality of teaching in some situations. Some dimensions of emotional intelligence, especially excessive empathy and intense emotional involvement, can lead to reduced educational efficiency. It seems that the relationship between emotional intelligence and teaching is more complex than has been suggested in previous research. Therefore, creating frameworks that enable teachers to empathize with learners, maintain their professional boundaries, and have a balanced approach to classroom management can lead to improved teaching quality and increased educational effectiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • teaching quality
  • teaching Persian to non-Persian speakers